Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik, naast een tol, ook een jojo gebruiken om het draaien 'om de eigen as' te concretiseren?

Is het verwarrend om, naast een wereldbol en tol, middels een jojo aan te tonen wat 'om de eigen as draaien' betekent in relatie tot de hemellichamen?

Als een planeet een magnetisch veld heeft, maar niet zoals die op de aarde, kan ’zijn eigen as’ dan gelijk zijn als van bijvoorbeeld de beweging van een jojo? M.a.w.: Is 'om de eigen as' altijd ‘exact’ om de noord- naar zuidas of kan dit ook afwijken?

Het gaat erom dat ik wil concretiseren dat de hemellichamen om hun eigen as draaien (en mogelijk op verschillende manieren), o.a. omdat de hemellichamen verschillend zijn samengesteld. Een bron met wetenschappelijke informatie is ook welkom. Ik begrijp dat veel dingen uit het heelal (nog) onbekend zijn, fout kunnen zijn en mogelijk voor altijd onbekend blijven. Ik lees me graag in.

Hoe kan ik 'om mijn eigen as draaien' in eenvoudige bewoordingen aangeven, net als wij 'om onze eigen as' kunnen draaien? De kinderen draaien dan zelf.
Ik denk zelf aan: "Draai om je eigen middelpunt", maar eenvoudigere (en kloppende) bewoordingen is waar ik eigenlijk naar op zoek ben.

Alvast bedankt!

Thecis
7 maanden geleden
Laat ze om hun eigen as draaien. Of zet een voetbal op tafel en laat deze spinnen. Daarna de stap maken naar een wereldbol. Het nadeel van een tol en jojo is dat die veel te snel draait. Veel flat earthers gebruiken die om aan te tonen dat de aarde niet kan draaien omdat al het water dan van de planeet af zou vliegen. Het feit dat hemellichamen een verschillende samenstelling hebben, geeft weinig inzicht in het feit dat iets ronddraait. Dat heeft te maken met klassieke natuurkunde, impulsmoment. In de ruimte draaien dingen om elkaar heen (totdat het elkaar raakt en samenklonteren, maar de draaiing blijft behouden). Maak het, zeker voor kinderen, niet te moeilijk. De kracht van een goede uitleg is hoe je het goed kan simplificeren.
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Wat Thecis hierboven zegt, is het meest logisch.
Laat de kinderen om hun eigen as draaien. Je kunt kinderen vervolgens opstellen als één is de zon, een ander de aarde. Breid dit uit naar alle planeten. Van voetbal naar wereldbol zijn idd de volgende stappen.
Kermisattracties zoals de spin en breakdance kun je ook gebruiken. Hebben de meeste kinderen ook ingezeten.
Universal
7 maanden geleden
Bedankt voor jullie uitleg en jullie tijd!
Cryofiel
7 maanden geleden
Je kunt de kinderen ook duidelijk maken dat je bij "om je eigen as draaien" altijd moet vragen: om WELKE as? Voorbeeld:
De kinderen blijven op hun voeten staan en draaien rondjes. Ze draaien dan om een vertikale as. Want als je ze "aan het spit zou rijgen" (kennen ze dat?) en dan zou draaien, zou het spit (de metalen staaf) vertikaal staan. Maar ze kunnen ook een koprol maken. Dan draaien ze ook om hun eigen as - maar dan om een horizontale as die, als het een spit zou zijn, van links naar rechts door hun lichaam zou zijn gestoken. Sommigen kunnen ook een radslag opzij maken, zoals acrobaten in het circus wel eens doen. Ook dan draaien ze om hun eigen as, en ook dit is een horizontale as - maar dan een horizontale as die, als het een spit zou zijn, van voor naar achter door hun navel naar hun rug zou zijn gestoken. Dit alles heeft wat minder met hemellichamen te maken, maar des te meer met natuurkunde.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
@Thecis
De middelpuntvliedende kracht heeft wel degelijk effect o het water van de aarde.
De flat earthers hebben niet helemaal ongelijk. (Op dát punt dan. Voor de duidelijkheid de aarde is niet plat!)
Dankzij de middelpuntvliedende kracht, die sterker is rondom de evenaar dan rondom de polen, verzamelt zich meer water rondom de evenaar. Alleen is de zwaartekracht sterker en vliegt het water niet weg. Bij een veel zwakkere zwaartekracht zou dat wel gebeuren.
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Een korte aanvulling.
Ik weet de leeftijd van de kinderen niet.
Maar op een speelse manier:
Zet een stip op de grond. Laat een kind hier met 1 voet opstaan. Zeg dat die voet niet van de stip mag. Hoe kun je nu draaien zodat je alles om je heen kunt zien?
Universal
7 maanden geleden
Nogmaals allen hartelijk bedankt voor de input en inspiratie!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ja, je kunt een jojo gebruiken om het draaien ‘om de eigen as’ uit te leggen!

Een tol of wereldbol zijn prima voorbeelden, maar een jojo laat ook goed zien hoe iets draait. Het kan zelfs leuk zijn voor kinderen om zelf mee te doen en te draaien als ze met de jojo spelen.

Wat betreft de vraag over de as van een hemellichaam: meestal draait een hemellichaam rond een lijn die van de noordpool naar de zuidpool loopt, maar de tilt kan verschillen. Sommige planeten draaien bijvoorbeeld schuin, wat maakt dat ze niet recht om hun as draaien zoals de aarde.

Om kinderen dat ‘om je eigen as draaien’ te leren, kun je het simpel houden met de zin: "Draai om je eigen puntje!" Dit is begrijpelijk en helpt ze een idee te krijgen van de beweging.

Als je meer wilt weten over hoe verschillende hemellichamen draaien, is het leuk om artikelen te lezen over planeten en hun rotatie.

Wie heeft ervaring met het uitleggen van "om de eigen as draaien" aan kinderen? Welke methodes of woorden gebruikten jullie?
(Lees meer...)
7 maanden geleden
Thecis
7 maanden geleden
Iets draait altijd om de as. Het kan wel zijn dat die as scheef staat (zoals bij de aarde het geval is).
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing