hallo, ik heb binnekort een proefwerk van natuur- en scheikunde, maar ik snap het allemaal niet van de formule: p=u x i. heeft iemand een uitleg?

we moeten berekenen hoe je stroom gebruik enzo kan uitrekenen, maar ik snap hoe de meneer het zelf verteld geen ene (...) van. :P dus kan iemand mij het plz beter uitleggen? dankje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb serieus het zelfde probleem!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"we moeten berekenen hoe je stroom gebruik enzo kan uitrekenen", "kan iemand mij het plz beter uitleggen?" Wij weten niet wat je onder 'enzo' verstaat.
Wij weten niet wat jij al wel en niet weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
late we zegge ik snap er geen bal van, en met enzo bedoel ik eigelijk niets, we moete uitrekeme hoe je stroomgebruik kan uitrekenen als iets zolang brand;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaat voor dit soort vragen niet een instelling genaamd 'school'?

Het beste antwoord

Daar valt niet veel aan te snappen :p gewoon doen:

P (vermogen) = u (in volt) x i (in ampère)
Stel 230 volt en 10 ampère = een vermogen van 2300. (p = 2300)

Verder kan je P gebruiken om het verbruikte energie te vinden: E (energie-eenheid van stroom) = P x t (tijd in sec)
Daarna kun je het gebruiken om de warmteverlies te meten ( Q = m x c x Delta T)
Maar ik weet niet hoe veel je moet weten van P = u x i. Ook is U = P/I of I = P/U
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

P=vermogen in watts c.q. kilowatts
U= spanning in volts.
I = Amperrage in amperes of milliamperes.

Wanneer je niet weet op een examen of proefwerk wanneer je moet delen of vermenigvuldigen helpt misschien dit ezelsbruggetje.

Teken een driehoek.
zet halverwege in de driehoek een horizontale lijn.
Zet halverwege deze horizontale lijn een lijn vertikaal naar beneden, zodat je in de driehoek drie vakken krijgt.
Zet bovenaan in de nu ontstane kleine driehoek de letter P.
Zet in het linkergedeelte onder de horizontale lijn de letter U.
Zet in het rechter gedeelte onder de horizontale streep de letter I.
Zet in de verticale lijn in het midden een X of het maalteken.
Zo zie je meteen of je moet vermenigvuldigen of delen.
de X staat voor vermenigvuldigen.
de horizontale streep staat voor delen.

Probeer dit en je zult nooit meer vergeten of je moet delen of vermenigvuldigen, dit geld ook voor U=IxR.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt het als je weet wat u precies is. Dat is namelijk het energieverschil voor 1 eenheid van lading tussen de meetpunten. I is de hoeveelheid lading die per seconde van het ene naar het andere meetpunt gaat. Het vermogen is de hoeveelheid energie die per seconde wordt omgezet, dus is het logisch om U met I te vermenigvuldigen als je P wilt weten.