Vannacht gasfornuis aan gestaan zonder vlam, had dat kunnen leiden tot explosie?

Hallo, ik kwam vannochtend beneden en kwam er achter dat het fornuis de hele nacht aan heeft gestaan zonder vlam (alleen het gas dus) nu heb ik geventileerd en alles. Maar stel ik had het pitje aan gezet zodat k kon koken, krijg ik dan een gas explosie of hoe zit dat?

5.1K
fa89
2 maanden geleden
Het gas blijft uit de brander stromen en het kan ervoor zorgen dat uw hele keuken zich met het gas vult. Hierna kan er een explosie plaatsvinden als er een schok, of een vlammetje in de buurt is. Ook zou je mogelijk een koolmonoxide vergiftiging kunnen krijgen. Je moet je ramen en deuren urenlang openzetten en de lucht al het gas laten wegnemen dat zich over de hele keuken verspreidde gedurende de hele nacht die je open hebt gelaten. Op die manier kunt u hem zonder enige twijfel en belemmeringen weer veilig aanzetten. Ja is de antwoord op je vraag dus Referentie: https://krostrade.nl/huis/wat-gebeurt-er-als-je-een-gasfornuis-de-hele-nacht-aan-laat-staan-2-ongelooflijke-mogelijkheden/?utm_content=cmp-true
TurfGraver
2 maanden geleden
Als het goed is (fornuis niet stuk) stroom er geen gas meer als vlam gedoofd is. Daarom moet je knop indrukken (gaat gas weer stromen) bij aansteken.
Kortom er zou niets gebeurd zijn vanochtend.
Inekez1
2 maanden geleden
@Turfgraver, dat werkt alleen bij modernere fornuizen. Als Pieterpost nog een oud model heeft (ja, er zijn mensen met een gasfornuis van 30 jaar oud!) dan werkt dat dus niet automatisch. Als de gastoevoer vanzelf is gestopt, dan had Pieterpost niet vanochtend ontdekt dat het gas de hele nacht had aangestaan en deze vraag niet gesteld, dus ik denk dat Pieterpost een gasfornuis heeft dat NIET vanzelf de gastoevoer stopt.
Inekez1
2 maanden geleden
@Pieterpost. Kijk eens op marktplaats of bij de kringloop. Omdat veel mensen overstappen op inductie-koken kun je tegenwoordig voor een habbekrats een keurig modern gasfornuis kopen. Dan kan dit niet nog eens voorkomen. Natuurlijk kun je ook zelf overstappen op koken op inductie, dat is nog veiliger.
Inekez1
2 maanden geleden
@Pieterpost / Turfgraver... Als er vanmorgen een gaslucht in huis hing, dan is het een oud fornuis zonder thermokoppel die automatisch het gas afsluit. Was er niet duidelijk gas te ruiken, dan heb je een fornuis dat wel automatisch je gastoevoer heeft gestopt. Je ziet dan alleen aan de stand van het knopje dat dat niet op 0 staat. Er is dan geen gas in huis gekomen.
TurfGraver
2 maanden geleden
@Inekez1, stand van knop (open) kan een vermoeden geven (en dus de vraag stellen) dat gas vrijelijk spel had. Staat er niet bij.
Mijn reactie is voor 99% van de gevallen.
Er zullen best situaties zijn (ook als ie stuk is) waar het niet op gaat.
@fa89, koolmonoxide? Stond vlam nog te branden dan?
ronron1212
2 maanden geleden
@fa89 koolmonoxide vergiftiging? je bedoeld gasvergiftiging dood dus.
tinus1969
2 maanden geleden
@ronron1212 maar aardgas is niet bijzonder giftig. Het gevaar is dat het explodeert, niet dat je het inademt. https://wikem.org/wiki/Methane_toxicity
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 In de leidingen en slangen kan aardgas weinig kwaad. Maar bij een gaslek moet zo snel mogelijk de hele straat ontruimd worden. Dat geeft wel aan hoe gevaarlijk gas kan zijn. Het is brandgevaarlijk, explosief en bij inademing van grotere concentraties ontstaat hoofdpijn, sufheid, ademnood, bewusteloosheid en uiteindelijk verstikking.
https://www.anders-verwarmen.nl/blog/is-aardgas-in-woningen-eigenlijk-wel-veilig/
Cryofiel
een maand geleden
Dat ontruimen is vanwege het explosiegevaar.

Na het explosiegevaar is het grootste risico dat (veel) aardgas de zuurstof verdrijft. Dan krijg je dezelfde verschijnselen die ook optreden bij andere oorzaken van zuurstoftekort.

Als iemand daadwerkelijk zijn fornuis open heeft laten staan EN er daadwerkelijk gas is uitgestroomd, hoeft de straat niet te worden ontruimd. Dat hoeft alleen als de bewoners het huis hebben verlaten, niemand er meer in durft of mag, en de gasconcentratie in het huis onbekend is - zie de eerste zin.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk niet. De meeste moderne gasfornuizen hebben een beveiliging (thermokoppel) die ervoor zorgt dat er alleen gas kan stromen als de vlam aan is (maw als de brander heet is). Bovendien zou je dan bij binnenkomst gas hebben geroken. Nederlands gas heeft een typische geur.
Toegevoegd op 26 februari 2024 07:53: bron
tinus1969
2 maanden geleden
ronron1212
2 maanden geleden
Gas is reukloos er is een stof aan toegevoegd zo dat je die ruikt @tinus1969
Cryofiel
2 maanden geleden
Dat maakt niet uit. Iedereen zal zeggen "ik ruik gas" of "er hangt een gaslucht".
ronron1212
2 maanden geleden
@Cruyofiel vandaar de toevoeging zonder zou het reukloos zijn.
tinus1969
2 maanden geleden
@ronron1212 ja dat staat precies in de bron. Tetrahydrothiofeen is toegevoegd.
Cryofiel
een maand geleden
@tinus1969, ik dacht dat er mercaptaan aan aardgas werd toegevoegd. Of is dat een andere naam voor hetzelfde goedje?