Wat is het verschil tussen een smeltdiagram en een stoldiagram?

LeonardN
4 maanden geleden
Ik zou stellen dat dat hetzelfde is, en dat enkel de context maakt wat je het noemt.
PepijndeVos
4 maanden geleden
Leg verder uit
LeonardN
4 maanden geleden
Als iets verwarmt smelt het.
Als de temperatuur daalt stolt het.
Daar kan je dezelfde diagram voor gebruiken, want het gebeurt op dezelfde temperatuur heen en terug.
Dus als je iets verwarmt noem je het een smeltdiagram, maar diezelfde diagram noem je een stoldiagram zodra het afkoelt.
LeonardN
4 maanden geleden
Ah wacht ik zit fout. Aangezien de andere waarde tijd is zal je een exact omgekeerd beeld hebben bij een stol en smeltdiagram.

Antwoorden (1)

De richting waarop het gebeurt. In principe zijn het dus gespiegelde diagrammen bij eenzelfde stof.
Plaatje bij antwoord
4 maanden geleden
LeonardN
4 maanden geleden
Gewoon gespiegeld in paint. Alleen mag je waar smeltpunt nog gespiegeld staat stolpunt lezen.
PepijndeVos
4 maanden geleden
Bedankt voor je hulp!!!
crispy
4 maanden geleden
In de basis klopt dit antwoord wel. In de diagrammen zou ik op de horizontale as alleen niet de tijd neerzetten (want die is niet relevant en heel erg afhankelijk van allerlei omstandigheden) maar energieopname of afgifte, want dat is specifiek voor de betreffende stof.
Thecis
4 maanden geleden
Daar ben ik het mee eens.
LeonardN
4 maanden geleden
@Crispy
Hoewel ik het me je opmerking eens ben, is dit toch een soort de norm lijkt het:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=600701484&sxsrf=ACQVn09gDIx3rolS1FI8CK7ZyvJpZOdFBw:1706009702613&q=smeltpunt&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiQxrqytfODAxWU_rsIHaRCBj8Q0pQJegQIDRAB&biw=1704&bih=1067&dpr=1 Maar jullie bedoelen dus zoals deze:
http://www.daanvanalten.nl/scheikunde/trefwoorden/faseveranderingenergie.html