Bij een kernongeval kunnen radioactieve stoffen vrijkomen die zich verspreiden via de lucht. Een van die stoffen is radioactief jodium. Radioactief jodium kan door inademing in het lichaam terechtkomen en door de schildklier worden opgenomen. Dit kan op de langere termijn schildklierkanker veroorzaken bij jonge mensen.
Jodium-131 ontstaat door kernsplijting van zwaardere elementen, zoals thorium en uranium. Het is - naast cesium-134 en cesium-137 - vrijgekomen bij de kernramp van Fukushima.
Toegevoegd op 03 oktober 2022 05:37: tekst
fremar
een jaar geleden
Bij het uiteenvallen van uranium-235 door kernsplitsing ontstaan radioactieve splijtingsproducten.
De voornaamste zijn de isotopen van jodium, cesium, strontium, xenon en barium.

"Bron" is in het Engels. Kun vertalen met Google
Kun je vertalen......
De bijdrage van jodium 131 aan de straling en de afname daarvan in de loop van de tijd zie in deze grafiek.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_fission_product#/media/File:AirDoseChernobylVector.svg
Toegevoegd op 03 oktober 2022 06:07: tekst
Edraket
een jaar geleden