Hoe onttrekt het koudemiddel in de verdamper warmte uit de lucht bij een auto airco?

In de laatste stap in een auto airco wordt warmte onttrokken uit de lucht welke koude lucht daarna de auto in wordt geblazen:
"Om koudemiddel van vloeibaar naar gas te laten gaan is warmte nodig, deze warmte wordt onttrokken aan de omgeving. De verdamper zit kort na het expansie ventiel, daardoor wordt de warmte onttrokken aan de verdamper. Hierdoor koelt de lucht af die door de interieur ventilator door de verdamper geblazen wordt. Vervolgens komt de afgekoelde lucht uit de ventilator roosters van het dashboard voor een koelere auto. Het gas vormig koudemiddel stroomt weer richting compressor voor een nieuwe ronde."

De vraag is nu hoe dat proces van onttrekking aan warmte uit lucht waarbij het gas weer iets warmer wordt op moleculair nivo werkt. Maw waardoor wordt dat gas, bestaande uit bijvoorbeeld tetrafluor propaan/ethaan moleculen warmer door warme buitenlucht? Gebeurt dat door straling, trillingen, conductie of convectie? Zo ja hoe dan precies?

https://www.carcoolsystems.nl/werking_airco/p/27/
https://nl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-tetrafluorethaan

erotisi
een jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Dat gebeurt door convectie.

De lucht die om de buisjes van de verdamper stoomt, draagt zijn warmte via convectie, over aan het koelmiddel dat in de buisjes van de verdamper aanwezig is.
Door de warmte van de lucht verdampt het koelmiddel, en de lucht koelt af.

De verdamping in de buisjes gebeurt hetzelfde als bij een pannetje met water op het gasfornuis.
Het water in het pannetje verdampt door de warmte van de verbrandingsgassen aan de buitenkant van het pannetje.
In de condensor van de auto gebeurt dit in een gesloten systeem maar dat verandert het principe van de verdamping niet.

Convectie is warmteoverdracht door stromende stoffen.
Dit gebeurt ook in de radiator van je huis. Alhoewel daar sprake is van opwarming, niet van afkoeling. Warm water aan de binnenkant warmt de lucht op die door verwarming erlangs gaat stromen.
Alhoewel binnen en buiten de radiator natuurlijk geen sprake is van een faseoverdracht zoals bij een koelinstallatie.
Edraket
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Weet je misschien ook hoe die convectie dan precies gebeurt bij de airco verdamper?
Edraket
een jaar geleden
Het hangt samen met het begrip Entropie denk ik.
Elk systeem probeert een maximum entropie niveau te bereiken.
Meer kan ik je daarover niet vertellen, omdat ik alleen bekend ben met het globale begrip. https://nl.wikipedia.org/wiki/Entropie
Thecis
een jaar geleden
Als ik me niet vergis, heeft dat te maken met compressie. Het koelmiddel wordt geexpandeerd, koelt daardoor af (weet niet zeker of dit onder adiabatische expansie valt), moet omgewarmd worden, neemt daardoor warmte op uit de omgeving (dat is volgens mij die convectie) en stroomt verder. Convectie zelf is gewoon energieoverdracht van een hoge naar een lage energie. Dus in feite een energiegradiënt.