Waar gaat de warme lucht naartoe als het buiten warmer is dan binnen?

Als het buiten 35 graden is en binnen 25 graden en het raam staat open er is geen luchtverplaatsing in het huis. Gaat de lucht van buiten naar binnen of andersom ?

2.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Met een open raam is er in de praktijk altijd wel luchtverplaatsing.
Vandaar de vraag: bedoel je dat letterlijk ? Of wil je alleen zeggen dat je het zelf in huis niet voelt ?

Antwoorden (2)

Ook al is er geen luchtverplaatsing, het zal binnen toch warmer worden door de warmtestraling (geleiding door de lucht).
jc54
een jaar geleden
Warme lucht gaat naar boven, koudere lucht gaat naar beneden. Heel simpel principe. Op het moment dat je een deur of raam open zet, zal er wel een luchtstroom komen. Alleen is dat niet alsof je een bad laat leeglopen. Het gaat langzaam en de vraag is of je het voelt (de luchtstromen schelen ook weer niet zoveel in temperatuur, dit voel je bijvoorbeeld wel als je op zolder een raam open zet in de winter. Dan voel je (op de trap) vaak de koude lucht naar beneden komen.

In het geval van dat het buiten warmer is, zal de koude lucht naar buiten stromen en merk je dat het binnen warmer wordt. Als het huis extreem goed geisoleerd is (dus geen warmte overdracht door de ramen en deuren en dat het ook niet tocht e.d.) zal je zien dat de het huis als een soort put werkt. Afhankelijk van waar je een raam open zet (begane grond, eerste verdieping, zolder) zal je zien dat de warmte tot dat punt komt (ruwweg). Dus als je op de eerste verdieping een raam open zet, zal de begane grond redelijk van temperatuur blijven (25°C) en als je naar boven loopt, voel je duidelijk dat het warmer wordt (35°C).
Uiteraard zal in de praktijk het beneden dan ook warmer worden, als was het maar omdat lucht langzaam mengt en omdat je door het huis heen loopt wat nog meer menging geeft.
Thecis
een jaar geleden