kunnen elektronen in een speciale deeltjesversneller tegen elkaar botsen?

Zeer grote versnellers zoals de LHC van Cern in Zwitserland kunnen versnelde protonen in tegengestelde richting die elkaar elekrisch afstoten toch laten botsen. Zouden in zo'n versneller ook elektronen op elkaar kunnen botsen of zijn die daarvoor veel te klein? Maar wat zou het effect van zo'n botsing kunnen zijn?

een jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat zou kunnen. Is in het begin ook gedaan. Elektronen zijn veel lichter dan protonen en dus gemakkelijker te versnellen. Het laten botsen is alleen minder efficiënt en dat is de reden dat men protonen gebruikt.

Het effect is hetzelfde als het laten botsen van protonen. Bij de botsing kijkt men namelijk jiet naar de brokstukken. Doordat de deeltjes bewegen hebben ze kinetische energie. Bij de botsing komt al die energie vrij. Gemakkelijk gezegd ontstaat er warmte en vanuit die warmte ontstaan nieuwe deeltjes. Door de botsing bootst men de big bang na. Door de deeltjes harder te laten gaan, kan je dus steeds beter de big bang nabootsen of anders gezegd, Door de deeltjes harder te laten gaan, kijk je steeds verder terug (en kan je steeds exotischere deeltjes detecteren).
In basis maakt het niet uit wat je daarvoor gebruikt, protonen of elektronen (voor bepaalde experimenten worden ook loodkernen gebruikt).
Thecis
een jaar geleden