Bij alle atomen gaat het er om hoeveel elektronen er in de buitenste schil zitten. Dit wordt de valentie genoemd. Gemakkelijk gezegd de hoeveelheid elektronen die nodig zijn om een edelgas configuratie te verkrijgen.
Nu hebben de niet-metalen een vrij eenvoudige configuratie omdat de metalen die ervoor zitten in het periodiek systeem bepaalde schillen al gevuld hebben. Daardoor kan je zeggen dat de niet-metalen 1 kolom voor de edelgassen 1 binding aankunnen (de halogenen).
Zuurstof zit in de 2e rij naast de edelgassen, die missen 2 elektronen 't.o.v. de edelgassen en kunnen 2 bindingen aan. Stikstof 3 kolommen, 3 elektronentekort dus 3 bindingen. Koolstof 4.

Zoals gezegd zit het m dus in de hoeveelheid elektronen dat atomen nog nodig hebben wat bepaald hoeveel bindingen ze aan kunnen.
Thecis