Word geluid bij elkaar opgeteld?

Stel je hebt een apparaat dat een geluid heeft van 20 decibel, tegelijk doe je een apparaat aan van 30 decibel. Is de geluidssterkte dan 50 decibel of 30 ?

3.8K
TurfGraver
2 jaar geleden
Nee die kun je niet bij elkaar optellen.
dB is een logaritmisch schaal.
Je zal de waardes eerst moeten converteren naar liniaal, dan bij elkaar optellen en weer converteren naar logaritmisch.
20 dB + 30 dB = 30.4 dB
TurfGraver
2 jaar geleden
Bovenstaande gaat er vanuit dat geluiden onsamenhangend aan elkaar zijn.

Antwoorden (2)

Geluid bestaat uit golven. Die golven hebben positieve en negatieve toppen. Op het meetpunt worden de waarden die de betreffende golven exact op dat moment hebben bij elkaar opgeteld.
Hierdoor kan de ene golf die in een plus-piek zit worden uitgedoofd door een andere golf die in een min-piek zit. Andersom kunnen ze elkaar ook versterken wanneer ze beide in een plus- of min-piek verkeren.
Wanneer je iets verder naar voren, of naar achteren gemeten had, dan zouden de waardes van die zelfde golven dus weer heel anders zijn.

Het is dus wat complexer dan simpelweg optellen. Er zal een geluidsgolf ontstaan die wat rommeliger is dan de originelen. Daarbij zijn hogere en ook lagere pieken ontstaan.
Zie ook onderstaand figuur:
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Voor het optellen van geluidsniveaus van verschillende geluidsbronnen is een speciale berekening nodig. Dit komt enerzijds door de logaritmische schaal waarop een geluidsniveau weergegeven wordt en anderzijds door de mogelijke afhankelijkheid tussen de geluidsbronnen.
Voorbeeld: van twee stofzuigers die elk 60 dB geluid produceren, is het totale geluidsniveau 63 dB, en niet de som 120 dB van de beide afzonderlijke niveaus.

Het geluidsdrukniveau dat wordt geproduceerd door een geluidsbron, wordt in verreweg de meeste gevallen uitgedrukt in decibel (dB). Om de totale geluidsdruk van meerdere bronnen te berekenen, kunnen de waarden in dB niet eenvoudig bij elkaar worden opgeteld.

Om het geluid van meerdere bronnen bij elkaar op te tellen, wordt het geluid in dB eerst omgerekend naar een geluidsdruk in pascal. Deze geluidsdrukken kunnen wél bij elkaar worden opgeteld. Daarna wordt de geluidsdruk weer logaritmisch omgerekend naar een geluids(druk)niveau [dB]. Dit heet energetisch sommeren.

Verschillende situaties
Bij het optellen van twee geluidsniveaus kunnen twee verschillende situaties optreden:
- De geluiden zijn niet met elkaar gecorreleerd. Dit komt verreweg het meeste voor, onder andere bij het voorbeeld van de stofzuigers.
- De geluiden zijn gecorreleerd. Dit komt voor wanneer twee bronnen sterk met elkaar te maken hebben, bijvoorbeeld twee luidsprekers die precies hetzelfde signaal uitsturen.

Bij optelling van twee verschillende niet-gecorreleerde geluiden, kan het totale niveau nooit meer zijn dan 3 dB boven het hoogste van de twee geluidsniveaus.
Als er echter een faserelatie (correlatie) is tussen de twee geluidsbronnen, dan kan het totale niveau maximaal 6 dB hoger zijn dan de hoogste van de twee waarden. De bronnen kunnen elkaar echter ook uitdoven, zie de paragraaf over gecorreleerde bronnen hieronder.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Optellen_van_geluidsniveaus
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Wikipedia en geluid, dat gaat niet goed samen. Zie de bron: 2e Vuistregel.
Bron: https://www.techna.nl/presentaties-pdf-2016/powerpoint_geluid_decibel-rekenen.pdf
SimonV
2 jaar geleden
Eén bron die wat anders zegt dan Wikipedia is nog geen betrouwbare bron.
Zoek eens op:
"verdubbeling van afstand" "db" "zachter"
6 dB lijkt toch juist te zijn.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Die ene bron (www.techna.nl) is een onderwijsbron.
Om het nog ingewikkelder te maken: niet altijd is 10 dB juist, niet altijd is 6 dB juist. De juistheid hangt af van de aard van de bron: is het bijv. een lijnbron of een puntbron. Is het een fabriek of een weg. En dan kan het, afhankelijk van de bron, 10 dB zijn of 6 dB of 3 dB.
Bron: www.techna.nl; https://lichtbeeldgeluid.nl/akoestiek/hoe-neemt-geluid-af-met-afstand/