Waarom wordt bestraalde voedsel niet radioactief, maar bacterien daarop wel onschadelijk gemaakt?

Bij het doorstralen van voedsel met ɣ-straling worden micro-organismen onschadelijk gemaakt. Waarom wordt voedsel dan niet radioactief?

Antwoorden (2)

Radioactieve straling ontstaat doordat celkernen uit elkaar vallen. Gamma-straling zelf is puur elektromagnetische straling die niet in staat is om celkernen uit elkaar te laten vallen (bij de golflengtes die ze hierbij gebruiken en de intensiteit). Dus het is alsof het onder de zonnebank gaat. Het wordt wel bestraald, maar straalt daarna niet meer verder door.
--
Korte toevoeging.
Gamma-straling is natuurlijk wel schadelijk wanneer het gegeven wordt. Micro-organismen krijgen een dodelijke dosis straling. maar zoals de zonnebank analogie, het voedsel zal zelf niet "doorstralen".
--
Zoals Tinus heel juist opmerkt, ik bedoel natuurlijk atoomkernen ipv celkernen.
Hartelijk dank!
Toegevoegd op 15 april 2021 16:42: tekst
Thecis
3 jaar geleden
binkiesnuffie
3 jaar geleden
dank u wel voor de snelle en goede reactie!
tinus1969
3 jaar geleden
Ik neem aan dat je atoomkernen ipv celkernen bedoelt.
Thecis
3 jaar geleden
@Tinus1969
Hartelijk Dank!
Doorstralen/steriliseren van voedsel (en bv ook medische producten) gebeurt met gammastraling. Die straling bestaat net als licht uit fotonen, maar dan fotonen met veel meer energie. Die fotonen veroorzaken DNA schade in levende cellen, waardoor (oa.) bacteriën niet meer kunnen groeien.
Dit soort fotonen zijn echter niet in staat om andere atomen radioactief te maken, daarvoor gebruik je neutronen.
tinus1969