Hoe koud kan het worden in een luchtdichte ruimte?

Stel je hebt een stralingsdichte en luchtdichte ruimte gevuld met lucht deze bevind zich in kamer op kamertemperatuur. Tot welke temperatuur kan deze ruimte dalen? En is het mogelijk dat na een tijd alle luchtmoleculen en atomen zich op de bodem bevinden?

erotisi
3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Er kan sowieso wel warmtegeleiding plaatsvinden. De temperatuur zal dus enigzins dalen. De exacte temperatuur zou ik niet kunnen zeggen, dit is onder andere afhankelijk van de temperatuur, de dikte en oppervlakte van de wanden en de warmtegeleidingscoëfficient.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Waarom zou de temperatuur dalen ?
MasterSword
3 jaar geleden
erotisi & gvrox de temperatuur daalt omdat elke materie warmtegeleiding heeft.
( Of de materie vast, vloeibaar, of gas vorm is ) Als mijn huis helemaal lucht dicht is, en ik verwarm zelf niet.
Dan is de temperatuur van binnen afhankelijk van de buiten muren,
en de muren van je buren als je die hebt. https://www.lente-akkoord.nl/warmteoverdracht-naar-de-buren-kan-aanzienlijk-zijn/ Tot welke temperatuur kan deze ruimte dalen? daar kunnen we geen antwoord op geven. Hoe koud is het buiten ?
Hoe warm stoken de buren ?
Hoe goed is de isolatie ?
Wat staat er in de ruimte dat warmte vast houd ? Een vriezer is niet helemaal lucht dicht, maar zodra de stekker er uit is gaat de vriezer langzaam naar de temperatuur waar de vriezer in staat.
( en zelf daar kan je geen tijd bij zeggen. )
gvrox
3 jaar geleden
@MasterSword volgens mij vatten we de vraag heel verschillend op. Zoals ik het zie vraagt erotisi helemaal niks over afkoeling van een huis richting buren of buiten, maar over een afgesloten ruimte in een kamer met constante temperatuur.
Aannemende dat de kamer op een constante kamertemperatuur wordt gehouden, dan zal (indien niet reeds gelijk) de temperatuur in de afgelosten ruimte op de duur gelijk worden aan de kamertemperatuur.
3 jaar geleden
Deze ruimte neemt de omgevinstemperatuur aan. Dat komt omdat geen enkele ruimte voor een volledige 100% stralingsdicht en luchtdicht kan zijn.

Maar stel nou dat we wél zo ruimte hebben? Dat we een ruimte kunnen maken die energetisch volledig sluitend is. Dus geen stralingsoverdracht, geen convectie, geen geleiding van welke soort dan ook. Oftewel, een perfect gesloten systeem.
Dan is het antwoord nog simpeler. Dat blijft de kamer op de temperatuur waar deze begon. De energie kan er niet in óf uit. Dus alles wat er in zit, zal er in blijven. Er is geen verlies.

In beide gevallen (wel of geen perfecte ruimte) is het niet mogelijk dat alle luchtmoleculen zich op de bodem bevinden. Daarvoor moet er een sterke afkoeling plaatsvinden die sowieso onder de -190 graden celsius zitten (uit het hoofd is kookpunt stikstof -186 en kookpunt zuurstof -182). Dan heb je natuurlijk ook nog Helium en wat andere dingen. Kookpunt van helium ligt nog lager). Dus je moet wel heel sterk afkoelen wil je alles vloeibaar krijgen, laat staan vast (dan pas heb je wellicht alles op de bodem).
Thecis
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
maar verliezen moleculen geen snelheid bij het botsen tegen de wand en elkaar?
Thecis
3 jaar geleden
@Erotisi
Energie gaat niet verloren. Dat is het hele idee. En aangezien er geen energie het systeem in of uit kan, zal de totale energie gelijk blijven (in het geval van een perfect gesloten systeem). Dus de moleculen zullen tegen de wand botsen en energie afgeven. Maar als dit alleen maar 1 kant op gaat, krijg je lucht dat afkoelt en een muur die heel heet wordt. Dat kan dus niet. Daar zal een evenwicht in tot stand komen. Ik ging er vanuit dat de wand en lucht dezelfde temperatuur zijn. Als dat inderdaad zo is, zal de temperatuur zo blijven. Want ook de wandmoleculen zullen hun kinetische energie bij een botsing weer overdragen aan de luchtmoleculen).