Zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn om in een vacuümruimte een zwaartekrachtsveld te genereren?

Deze vraag stel ik om te kunnen verklaren hoe er in de (bijgevoegde) video van de Nederlandse Astronaut André Kuipers (Die op het moment van de opname van de betreffende Video in het ISS gewichtloosheid ervoer) een knop viel die André Kuipers op dat moment omzette en hoe het dan kan dat die knop "Recht" naar beneden viel op de grond? (Terwijl die knop in die omstandigheden had moeten blijven zweven op het punt waarop hij afbrak.).
Daarnaast: Als de knop afbrak op een punt waar er rondom magneten zijn geïnstalleerd - Zou het dan niet logischer zijn dat de knop op zeer korte afstand al zou zijn aangetrokken door een magneet dan 1 á 2 meter van de bodem?
Ik kan het niet verklaren aan de hand van natuurkunde.
Het lijkt er op dat André Kuipers ( In het ISS - Gewichtloos) een knop omzet en dat die knop (Ongehinderd, Recht) naar beneden valt.
Terwijl die knop in gewichtloosheid had moeten blijven zweven inplaats van vallen.
Om te kunnen overtuigen dat de video in de ruimte, in gewichtloosheid is opgenomen: is het mogelijk om
In de ruimte een zwaartekracht veld te genereren?$

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Griffin
3 jaar geleden
Ik heb het filmpje gevonden, het blijkt om een veer te gaan wat van een slotje wat afbreekt.
https://www.youtube.com/watch?v=d48kLUgkWno
Je snapt toch wel dat een veer weg kan schieten? Ook naar beneden?(of wat voor André misschien wel boven is)
Thecis
3 jaar geleden
Dit is een typisch voorbeeld van context. Je ziet iets gebeuren maar weet de omstandigheden niet (zoals je zelf ook aan geeft, je weet sowieso niet wat "boven" is). Daarbij weet je ook niet wat er "valt", waar het uit komt, etc etc. Het komt alleen heel goed uit voor de conspiracy mensen omdat het hun ideeën bevestigen. Zij doen altijd "eigen onderzoek" tot hun ideeën bevestigd worden, maar hun "onderzoek" houdt op zodra je alternatieve oplossingen / kritische geluiden laat horen. Een mooie opmerking vond ik komen van Neil Degrasse Tyson die bevestigde dat de maanlopers inderdaad acteurs waren. Maar wel hele kritische want ze wilden absoluut op locatie gefilmd werden. Kuipers valt hier ook onder. Hij stond er op om de opnames te maken in een daadwerkelijke baan om de aarde....
WimNobel
3 jaar geleden
Dit alles heeft echter niets te maken met het vacuum in de ruimte. Binnen het ISS is er geen vacuum - anders zou André niet hebben kunnen ademhalen.

Antwoorden (2)

Op het ISS is het niet ontworpen, maar men zou een centrifuge ring kunnen ontwerpen die met een bepaalde (hoek)snelheid ronddraait, zodat er een aardse G-kracht (d.i. 1G) optreedt.

F = mv^2/r
Waarbij,
F = kracht in N
m = massa in kg
v = baansnelheid in m/s
r = straal in m

De gewenste kracht dan 9,81 N per KG, dus:

9,81(1G) = 1m • v^2/r, te vereenvoudigen naar 9,81 = v^2/r, laten we zeggen dat de straal een riante 3 meter is, dus, 9,81 = v^2/3 dan, 29,43 = v^2,

v is dan 5,43 m/s of ong. 20 km/u bij een straal van 3 meter.

Door deze truck kan er een kunstmatige kracht men strict gezien hetzelfde effect(maar niet hetzelfde) als zwaartekracht nagebootst worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Strikt genomen is het heel gemakkelijk om een zwaartekrachtveld in het vacuum van de ruimte te maken. Om een veld vergelijkbaar met de aarde te maken, is simpelweg een planeet nodig met dezelfde massa als dat van de aarde. Dat is alles.

Maar kunnen we het ook "artificieel".
Ja, dat kan, aan de hand van rotatie. Je kan een ring maken die met een bepaalde snelheid rond draait, vergelijkbaar met een emmer met water die je ronddraait. Het water valt er dan niet uit. Het "plakt" aan de bodem vast.

Verder kan je "zwaartekracht" simuleren door bijvoorbeeld af te remmen. Als je net zo hard "remt" in de ruimte als dat er hier zwaartekracht is, voel je als mens het verschil niet (mits je apparaat dat afremt daar op gemaakt is, als je met je neus ineens in de cockpit zit, valt het wel weer op).

Verder zijn er geen manieren om vanuit het niets zwaartekracht te maken (zoals aritifical gravity in Star Trek).
Thecis