Hoe weten wetenschappers de leeftijd van de aarde?

Is het door naar de radioactiviteit van koolstof-14 te kijken , of iets anders ? Ik weet het echt niet.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De wetenschappers WETEN de leeftijd van de Aarde NIET, maar zijn gekomen tot een CONSENSUS.
De ouderdom van de Aarde bedraagt volgens de wetenschappelijke consensus 4,5 tot 4,6 miljard jaar (1 miljard jaar = 109 jaar of 1 Ga). Deze waarde is gesteund op het onderzoek van de isotopische samenstelling van het lood in loodertsen uit het Archaïcum en op dateringen met verschillende radiometrische methodes van meteorieten, waarvan men aanneemt dat hun ouderdom overeenkomt met die van het zonnestelsel.
Een wetenschappelijke consensus is het collectieve oordeel, positie en opinie van de gemeenschap van wetenschappers in een bepaalde discipline. Het woord consensus impliceert een algemene overeenstemming, maar niet noodzakelijk unanimiteit.
Consensus wordt normaliter bereikt door communicatie op conferenties, het publicatieproces, replicatie (reproduceerbare resultaten van anderen) en collegiale toetsing.
(1 miljard jaar moet zijn duizend miljoen of 1000.000.000 jaar of 1 Ga)