Kun je ziek worden van neutrino straling afgegeven door centrales die draaien op atoomenergie?

Ik heb dit gevonden over neutrino's
Niet alleen door de zon maar ook in kerncentrales worden deze opgewekt en alles 1000den km in de omtrek ontvangt er straling van !
Een massa van niks, geen lading, nauwelijks geïnteresseerd in andere deeltjes: neutrino’s zijn saai. Ze ontstaan bij kernreacties zoals in de zon of in een kerncentrale en schieten ongehinderd door muren, mensen en de complete aarde heen. Neutrino’s en hun antideeltjes werden in 1930 verzonnen door Wolfgang Pauli om te verklaren waarom er energie verdwijnt bij sommige kernreacties.
Bij kernfusie in het hart van de zon, maar ook bij radioactief verval zoals in een kernreactor komen hordes (anti)-neutrino’s vrij. Wie er daar een paar van kan vangen, kijkt dwars door tussenliggende materie heen.
Er komen per seconde zo’n 1021 antineutrino’s vrij in een kernreactor’, leggen Bowden en zijn team uit: ‘die hoeven we niet allemaal te vangen om een meting aan de reactor te doen. Als we maar zeker weten dat we altijd hetzelfde percentage van de uitgestraalde deeltjes zien, kunnen we meten of de absolute hoeveelheid in de loop der tijd verandert. Dat kan bijvoorbeeld als er uranium via kernreacties in plutonium veranderd. Zo zien we hoe ver de brandstofstaven zijn opgebrand’.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De meeste neutrino's die de aarde bereiken, zijn afkomstig van de zon. Per seconde wordt elke vierkante centimeter van de ruimte in de nabijheid van de aarde, die loodrecht op de richting van de zonnestralen staat, gepasseerd door 65 miljard zonneneutrino's; dit zijn elektron-neutrino's. We zijn er nog steeds en de mens bestaat al zo'n achtduizend jaar. Als je dit zo leest mag je ervan uitgaan, dat de Röntgenstraling, de kosmische straling, de elektronenstraling en de UV-straling van de zon voor ons heel wat ongezonder zijn. Maak je dus geen zorgen over iets wat ook nog eens uit theorie is geboren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja maar er zijn zo'n 450 kerncentrales en 450 onderzoek kerncentrales en duikboten met kerncentrales die ons dwars door de aardbol en zee nu van alle richtingen bestoken is dat nog wel gezond?
De zon doet dat maar van een kant tegelijk de andere sterren buiten beschouwing gelaten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Peter1
En de zon doet het al miljoenen jaren zolang er leven is op Aarde.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik neem een borrel op de goede afloop.
We weten allemaal dat we sinds de industriële revolutie begonnen is wij stilletjes maar zeker bezig zijn de hele aardbol en al het leven erop naar de kloten aan het helpen zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Peter1
Dat heb jij goed in de gaten en zolang het grote geld het voor het zeggen heeft zal er weinig effectiefs voor het milieu gebeuren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat blijft erover van onze heel byzondere planeet over pakweg 2000jaar als geld dan nog steeds alles is waarvoor word geleefd ipv de natuur en alles wat daarin leeft te leren koesteren zodat niet alles de kanker kan krijgen van ontelbare chemicaliënsoorten en onnatuurlijk straling en DNA geklooi om goedkoper aan voedsel te komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Peter1
Zelf ga ik ervan uit, dat de opwarming van de Aarde zo extreem wordt, dat de natuurrampen toenemen, dat de levende wezens (inclusief mensen) verzuipen in de troep die ze zelf maken en dat over pakweg enkele honderden jaren de planeet overleeft, maar de mensen echt niet meer. De z.g. beschaafde mens van afgelopen periode van 7000 jaar beseft niet, dat die 7000 jaar slecht minder is dan een seconde in een dag ten opzichte van het miljoenen jaren lange bestaan van de Aarde en het reeds gefossiliseerde leven.
Thecis
4 jaar geleden
@Peter1
Ondanks dat we een paar duizend bronnen hebben die neutrino's genereren, staat dit nog steeds niet in verhouding met wat er van de zon af komt. Door het grote doordringend vermogen van neutrinos (gaan inderdaad gemakkelijk door de aarde heen) krijgen we deze ook van alle kanten op ons af (door het draaien van de aarde). Dit verschil merk je dus niet (hoef je ook geen borrel op de goede afloop te nemen, die is inmiddels al bewezen (je mag nog steeds een borrel nemen ter ere van iets anders natuurlijk)). @elder161
Alhoewel de neutrino vanuit theorie geboren is, zijn deze deeltjes gewoon aan te tonen. De relativiteitstheorie is ook uit theorie geboren. Maakt het niet minder echt...