Wie krijgt er eerder kippenvel?De gene die niet afdroogt of de gene die wel afdroogt na het zwemmen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Zal per persoon verschillen denk ik.

Antwoorden (2)

Kippenvel, ook wel horripilatie, spasmodermie genoemd, is het verschijnsel dat haren op de huid rechtop gaan staan. Hierdoor krijgt men koude rillingen, en ziet de huid eruit als die van een geplukte kip of gans. In het Duits en Engels heet kippenvel dan ook respectievelijk Gänsehaut en goose bumps.

Het effect treedt op bij het voelen van kou of bij bepaalde emoties, zoals angst of diep ontzag. Deze emoties dragen ook bij aan kippenvel bij het beluisteren van indrukwekkende muziek. Het wordt veroorzaakt door kleine spiertjes die samentrekken, waardoor de haren rechtop gaan staan. Deze samentrekking wordt veroorzaakt door het autonoom zenuwstelsel, waardoor kippenvel niet kan worden onderdrukt. De reactie vindt vooral plaats op plaatsen met veel lichaamshaar, zoals de borst, de benen en de onderarmen.

Volgens de gegevens zou in principe dan iemand die zich niet afdroogt eerder vatbaar zijn voor kippenvel.

Echter, is dit ook afhankelijk van gevoelens.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hangt ook nogal af of het windstil is, of dat er een tochtje staat... In dat laatste geval is het denk ik beter om je wel af te drogen.