Vanaf de wiki site:

De atoomstraal of atoomradius van een chemisch element is een maat voor de omvang van de atomen, gewoonlijk een gemiddelde of typische afstand van het centrum van de kern tot een bepaalde begrenzing van de omringende elektronenwolk.

De meeste definities van de atoomstraal van een geïsoleerd atoom geven waarden in het bereik van 30 tot 300 pm (picometer), of 0,3 tot 3 ångström. Het atoom is daarmee zo'n 10,000 keer groter dan z'n kern

https://nl.wikipedia.org/wiki/Atoomstraal

Maar je moet dus denken in de orde van grootte van nanometers. Hoe zwaarder het atoom, hoe groter de elektronenwolk, hoe groter het atoom.
Thecis
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Maar je moet dus denken in de orde van grootte van nanometers." Bedoelde je picometers te schrijven, of snap ik nog niet waarom ik in nanometers moet gaan denken?
Ik bedoel ik kan in 0,03-0,3 nanometer gaan denken, maar dat zal je niet bedoelen.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Helemaal gelijk. In de snelheid overgestapt op nanometers. Vakdeformatie zeg maar.
De reden hiervoor is dat als je gaat kijken naar de daadwerkelijke groottes per atoom (kan je meten, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_radius#Empirically_measured_atomic_radius), dan praat je inderdaad vaak over 0.3 nanometer voor de hele grote atomen. Ook in verband met de golflengtes die nodig zijn voor het aanslaan van de elektronen (wat in nanometers gaat). Ook gangbaar is de eenheid Angstrom (10^-10 meter). Dus dan heb je het over 0.3 tot 3 Angstrom. Dus ik bedoelde het wel, maar het is inderdaad in deze context handiger om het te blijven in de picometer schaal