Waardoor is de (toename van) druk niet hetzelfde als het (toename van) gewicht?

Stel je hebt een glas in de vorm van een kruis ((met dus holle buizen), die staat op één van de pijlers (hoogte 10 meter). Als je die helemaal vult met water dan is de druk onderin die pijler even groot als een rechte pijler (dus zonder kruis) van 10 meter die gevuld is met water. Maar als ik beide op een weegschaal zet zal ik wel een verschil in gewicht meten. Waardoor is er geen verschil in druk op de bodem terwijl het gewicht wel toeneemt? Waardoor is hoeveelheid massa geen issue?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Meter_waterkolom
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrostatische_druk

erotisi
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Als jij de gegevens over hydrostatische druk bestudeert zal je zien, dat het alleen gaat om de waterkolom. Als je dat zou willen vertalen naar massa gaat het alleen om de massa boven een vierkante cm. De druk is dus de massa van de kolom boven de cm2 en niet de totale massa in de kolom.
Als je de kolom boven de cm2 neemt is de toename van de druk gelijk aan de toename van de massa.
In een buis van 10 cm doorsnee en een hoogte van 10 meter en volledig gevuld met water zal de druk onder net zo groot zijn als in een buis van 100 cm doorsnee en 10 meter hoogte en en zo groot als in jouw glazen kruis. De druk zal ongeveer 1 atmosfeer zijn ofwel 1 kilo per cm2. Het gewicht van al het water in dikke of dunne buizen is dus niet van belang. In de verschillende buizen is de massa verschillend, maar zoals eerder aangegeven speelt dat geen rol boven die ene cm2.
Eigenlijk geef je zelf de site die de vraag beantwoord.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Wat zou het antwoord zijn indien geen water maar bijvoorbeeld ballen in de vormen zouden zitten. Zou de druk dan ook overal hetzelfde zijn?