Kan een insect stilhangen in een auto?

Als bijvoorbeeld een zweefvlieg stilhangt in een auto, staat deze dan ook werkelijk stil of wordt het naar achteren gedrukt? En wat als de ramen van de auto openstaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
Piacenza
4 jaar geleden
Boeiende vraag.

Het beste antwoord

Een vlieg in de auto zet zich met zijn vleugels af tegen de lucht in de auto. Wanneer de auto gaat rijden zal de lucht in de auto, mits de ramen gesloten zijn, meebewegen. Bij het versnellen en het vertragen zal er een weinig drukverschil optreden waardoor er een kleine luchtverplaatsing meetbaar zal zijn, maar praktisch gesproken zal de lucht in de auto en daarmee de vlieg gewoon met de auto meebewegen.

Bij het openen van de ramen gaat de lucht in de auto ook een interactie aan met de langsstromende lucht. Dat levert wervelingen op die je in de auto als wind kan voelen. De vlieg in de auto heeft ook last van deze wind en zijn positie zal daar dan ook door beïnvloed worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Hetzelfde idee als de vlieg in de auto is het overgooien van een tennisbal in de trein. Zo lang het voertuig met een constante snelheid gaat, merk je niets. Zodra er wordt opgetrokken of afgeremd, dan merk je dat pas met overgooien. Hetzelfde geldt voor de vlieg.
+