Is een röntgenfoto radioactief?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee een afdruk van eenfoto is niet radio actief
LeonardN
5 jaar geleden
Röntgenstraling is ioniserende straling (net als deeltjesstraling dat is). https://nl.wikipedia.org/wiki/Ioniserende_straling#Vormen_van_straling
Ioniserende straling wordt in de volksmond vaak ‘radioactieve straling’ genoemd, maar dit is eigenlijk een verkeerde term, want ‘radioactief’ betekent letterlijk ‘actief straling uitzendend’. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ioniserende_straling#Vormen_van_straling Ioniserende straling bestaat in verschillende vormen. Men onderscheidt: deeltjesstraling, zoals alfastraling, bètastraling (te onderscheiden in β− (elektronen) en β+ (positronen)), neutronen en protonen.
elektromagnetische straling, bestaande uit fotonen; afhankelijk van het golflengtebereik onderscheidt men röntgenstraling (ca. 0,01...100 nm, ook voornamelijk van elektronenovergangen) en gammastraling (< ca. 0,01 nm, voornamelijk uit kernreacties, waaronder radioactief verval).
Andere vormen van elektromagnetische straling, met een lagere energie dan röntgenstraling of gamma.....

Antwoorden (2)

Röntgenstraling is niet radio actief. Röntgenstraling is straling.
Een foto is nooit radio actief. Het is een verzameling van ''punten'' die meer of minder lichtdoorlatend zijn.
Reddie
5 jaar geleden
Röntgenstraling is gamma-straling dat b.v. door je lichaam gaat en op een fotonegatief een beeld weergeeft doordat de kortgolvige straling een chemische reactie geeft in het negatief. Naarmate méér straling is doorgelaten wordt het negatief plaatselijk zwarter (net zoals in de analoge fotografie een negatief wordt belicht).
Als de Röntgenbuis wordt uitgeschakeld is ook de straling weg. Er blijft een normaal veilige negatieffilm over.