Waardoor gaan plasmadraden naar je vinger?

Als je met je vinger een plasmabol aanraakt gaan de lichtgevende draden naar je vinger.
Als uitleg daarbij lees je dan:
' Als je je vinger tegen de bol houdt, zullen plasmadraden richting je vinger gaan, jij hebt samen met de bol minder weerstand dan de bol op zich.'

'De hoogfrequente stroom die stroomt van de elektrode naar de bolvormige behuizing (de aarde) is capacitief gekoppeld naar aan andere aarde als een geleider (bv een vinger) de buitenkant van de bol aanraakt. De impedantie ("weerstand") naar de aarde zal lager door dit pad dan de normale koppeling met de aarde met als gevolg dat zich een zeer heldere, min of meer stabiele, plasmadraad vormt van de elektrode naar het aanraakpunt.'

Je vinger werkt dus als een geleider waardoor de weerstand kleiner wordt. Maar hoe werkt dat op atomair nivo? Die draad wordt immers gevormd door electronen die atomen ioniseren. Maar hoe weten die electronen of ionen dat er achter het glas van dol nog een vinger zit? Die electronen en ionen gaan eerst een 'reactie' met het glas aan (werkt glas niet vaak als een goede isolator?) , maar waardoor reageren die electronen (of misschien inmiddels fotonen) en ionen met de atomen van je vinger? Is je huid soms positief geladen?

erotisi
5 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Je maakt het weer te ingewikkeld, door je vraag antropomorf te stellen 'hoe weten electronen dat'. Maar die elektronen weten niets. In die zin kun je je vraag veel algemener stellen 'hoe weten elektronen wat de weg van de minste weerstand is'?
Die weg van de minste weerstand is er gewoon. Je vinger heeft minder weerstand dan de lucht, dus gaan elektronen daarheen. Net zoals water omlaag stroomt en niet omhoog. Zo simpel is het.
tinus1969
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
En waarom stroomt water omlaag en niet omhoog? Zover ik begrijp is dat juist nog onbegrepen, ook al noemen we dat zwaartekracht. We weten dat het gebeurt, maar welk "mechaniek" erachter zit is volgens mij onbekend. Vrager heeft al aangegeven dat deze weet dat er minder weerstand is. Dus net als je kan zeggen dat je weet dat er zwaartekracht is en alles naar de aarde valt kan ik nog steeds zeggen dat ik niet snap hoe dat nu precies in zijn werking gaat. Je poging tot verbetering van de vraag volg ik al helemaal niet. Die is net zo antropomorf en zeker niet algemener, eerder lijkt deze specifieker.
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN;
@Erotisi stelt hier wel vaker vragen, die ook wel vaker enigszins verwarrend zijn gesteld. Dus in plaats van er van alles bij te halen, probere ik het eerst evens impel te houdne
1. De vraagstelling is antropomorf
2. Ik heb aangegeven dat de situatie die @erotisi schetst een bijzondere variant is van een algemeen verschijnsel ('elektronen kiezen nu eenmaal de weg van de minste weerstand'). Als @erotisi antwoord wil de vraag waarom dat zo is, moet hij dat maar aangeven. Dan gaan we daramee verder. Maar deze stapsgewijze benadering lijkt me -zeker bij @erotisi- effectiever dan hineininterpretaties.
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/659050/nemen-elektronen-weg-minste-weerstand/ Zoiets?
De elektrode wordt op energie gebracht mbv een hoog-voltage, hoog-frequente voedingsbron (wisselspanning, geen gelijkspanning). Kijken we echter naar de lamp dan zien we dat deze gekoppeld is aan een 12 V gelijkstroom adapter, die in een 220 V wisselspanning stopcontact steekt. Deze 12 V gelijkstroom wordt daarom mbv een oscillator circuit omgezet in een hoog frequent voltage dat opgeschaald kan worden naar de gewenste waarde. De frequentie waarbij de plasmalamp opereert is in de grootteorde van 10tallen kHz, aangezien dit echter gepaard gaat met een lage stroomsterkte kan men de bol veilig aanraken. De hoogfrequente stroom beweegt zich alleen over de huid en gaat niet het lichaam binnen. De hoogfrequente stroom die stroomt van de elektrode naar de bolvormige behuizing (de aarde) is capacitief gekoppeld naar aan andere aarde als een geleider (bv een vinger) de buitenkant van de bol aanraakt. De impedantie ("weerstand") naar de aarde zal lager zijn door dit pad dan de normale koppeling met de aarde, met als gevolg dat zich een zeer heldere, min of meer stabiele, plasmadraad vormt van de elektrode naar het aanraakpunt.