Hoe maak je een ei gasvormig?

Bij de meeste stoffen heb je dat als je het verwarmt dat ze dan gasvormig worden bij een bepaalde tempratuur alleen als je een ei verwarmt dan stolt hij juist dus vroeg ik me af hoe hoe je dan een ei?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Niet.

Voor alle elementen geldt dat ze gassen kunnen worden, voor veel moleculen, zeker de "grotere" moleculen geldt dat ze eerder zullen afbreken eer ze gasvormig zullen worden, zo ook voor de molecuulverbindingen die in een ei zitten.

"Bij de meeste stoffen heb je dat als je het verwarmt dat ze dan gasvormig worden"
Kan je beter verwoorden als:
"Alle elementen kunnen gasvormig worden" (of zijn gasvormig onder "normale" omstandigheden)

Een ei, eenmaal gestold is ook niet meer terug te krijgen in de vloeibare vorm, bij bijvoorbeeld water kan je dat proces wel steeds omkeren. Je kan dus niet zo maar alle moleculen en/of atomen met elkaar vergelijken, of iig ervan uitgaan dat ze allemaal hetzelfde gedrag vertonen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
een goed antwoord, maar je zegt op een moment ''Een ei, eenmaal gestold is ook niet meer terug te krijgen in de vloeibare vorm, bij bijvoorbeeld water kan je dat proces wel steeds omkeren.'' Dit is echter niet waar. Dit kan namelijk wel door het gestolde eiwit en geel heel snel rond te laten draaien. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/shortcuts/2015/jan/27/scientists-found-way-to-unboil-egg-proteins-cancer-research . dit onderzoek heeft verstrekkende gevolgen voor bijvoorbeeld triviale dingen als het ontkoken van je ei, maar bijvoorbeeld ook het ontstollen van lichaamseiwitten bij koorts, en kan dus mogelijk levensreddend zijn.