Hoe ontstaat deze cirkel bij een sonic boom?

Zie foto. Ik probeer een beetje te begrijpen hoe een sonic boom werkt, en nu vraag ik me alleen nog af wat deze witte cirkel achter de straaljager is en hoe deze ontstaat.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze vraag werd al eerder gesteld:
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/539808/waardoor-ontstaat-wolk-vliegtuig-geluidsbarriere/

Antwoorden (1)

Als je een verticaal gehouden stok door het stilstaand water van een sloot beweegt, zie je het water dat vóór de stok was zich ineens links en rechts om de stok heen verplaatsen naar achter de stok. Het water maakt dus een korte ‘omtrekkende’ beweging die tegengesteld is aan de bewegingsrichting van de stok.

Als je een schip door het water ziet gaan, vooral in een smalle schutkolk, dan zie je ook het water (dat aanvankelijk niet bewoog) langs het schip naar achteren gaat bewegen.
Dat doet het om van de plek met iets verhoogde druk vóór het schip naar de achterkant van het schip te gaan, en intussen is er dan door de plaatselijk snelle stroming een lage druk langs de zijkant van het schip.

Bij een snel vliegend vliegtuig gebeurt zoiets ook. Bij het punt waar het vliegtuig het dikste is (meestal waar de vleugels zitten, want die hebben zelf ook een volume) wordt de (aanvankelijk stilstaande) lucht even naar achteren gezogen (en botst daarna op de lucht die net daarvoor al diezelfde verhuizing had meegemaakt).
Het naar achteren om die dikste plek heen zuigen is een kortstondige drukverlaging en die veroorzaakt vrijwel onmiddellijk achter die plek een kleine maar scherp gevormde verticale en meebewegende pannenkoek van door snelle expansie even iets koudere en dan oververzadigde lucht. In vochtige lucht (lucht die bijna verzadigd is van waterdamp) zie je het doorklieven en daarbij heel even afkoelen van die eerst nog bijna verzadigde lucht aan zo’n meebewegende ‘wolk’die als een een soort strak aureool met het vliegtuig meebeweegt.
De zichtbare condensatie verdwijnt achter het vliegtuig meteen weer door verdamping als gevolge van de drukstijging vlak na het passeren van het dikste deel van het vliegtuig.

“Dit verschijnsel ontstaat door adiabatische expansie en wordt een Prandtl-Glauert singulariteit genoemd.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsbarri%C3%A8re#Knal(len)_en_condensatie

“The Prandtl-Glauert singularity (sometimes referred to as a "vapor cone"), is the point at which a sudden drop in air pressure occurs, and is generally accepted as the cause of the visible condensation cloud that often surrounds an aircraft travelling at transonic speeds, though there remains some debate.”
http://sciencewilleatart.blogspot.com/2007/07/prandtl-glauert-singularity.html

Met “Prandtl-Glauert singularity” kun je afbeeldingen en filmpjes vinden. Maar daar zitten ook beelden van andere condensatieverschijnselen tussen.
Bordensteker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank u voor dit antwoord!