waarvoor wordt coltan (uit Congo) gebruikt in pc's en mobieltjes?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Om er o.a. elco's van te maken.
Overigens, de meeste coltan komt uit Australië.

Het beste antwoord

Coltan is een erts dat de mineralen columbiet en tantaliet bevat. De grootste producent is Australië.

Uit coltan worden de elementen niobium en tantaal gewonnen. De beide stoffen kennen veel industriële toepassingen. Tantaal wordt onder andere in poedervorm gebruikt bij de productie van kleine elektrolytische condensatoren (tantaal-elco's), die worden gebruikt in mobiele telefoons, spelcomputers, pc's, laptops en andere elektronische apparaten waarin kleine elco's nodig zijn. Een elco is een elektronische component die in staat is om elektrische lading gedurende langere tijd vast te houden.
De grote capaciteitswaarde van de elco is te danken aan:
• de hoge doorslagveldsterkte van aluminiumoxide (ongeveer 100 V/µm);
• het feit dat heel dunne lagen aluminiumoxide (kleine d) kunnen worden gebruikt doordat de condensator zelfherstellend is;
• de door opruwing bereikte oppervlaktevergroting (grote A) van de anode, die met aluminiumoxide is bedekt.
Elco’s hebben zelfherstellende eigenschappen. Als het oxide is beschadigd (te dun geworden) wordt het vanuit het elektrolyt weer aangevuld als er een voldoende hoge spanning op de elco wordt gezet

In elektronische apparatuur worden elco's vooral toegepast in schakelende voedingen en voor het stabiliseren van de voedingsspanning rondom verbruikers, zoals de processor en het geheugen.
SimonV