Is de uv zonne index bij de dode zee 400m beneden zee niveau al meet baar lager dan op zee niveau?

De lucht laag is op 391 m beneden zee niveau toch dikker.Heeft de zon dan al meer moiete daar doorheen te komen>?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Ja absoluut! Het is niet voor niets dat je hoger in de bergen sneller verbrandt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het warme klimaat verdampt veel water uit de Dode Zee. Dit zorgt voor een altijd aanwezige admosferische sluier die, mede door de diepe ligging van de Dode Zee, de UV straling van de zon filtert, waardoor men relatief veilig in de zon kan liggen zonder daarbij te verbranden.

De door nevel gesluierde zonnestralen die nergens op aarde zo diep schijnen zijn zodoende ontdaan van hun schadelijke UV straling.