Een residu is, in het algemeen een stof die overblijft na een chemische reactie of mechanische verwerking. Al naargelang de nuttige waarde kan het afval zijn, maar net zo goed iets waar verder mee gewerkt wordt.

Bijvoorbeeld: bij filtrering van een mengsel van water en zand is het zand dat op het filter achterblijft het residu en het water dat door het filter loopt het filtraat. Ook na het destilleren van ruwe aardolie ontstaat een residu. Dit residu wordt nog wél gebruikt, als bijvoorbeeld stookolie.

De ruimte waarin het residu wordt opgevangen wordt soms bekken genoemd. De vorm van zo'n bekken kan velerlei zijn. Het meervoud van "bekken" is "bekkens". Zo kom je op residubekkens.