Weegt een voorwerp na verwarming iets meer?

Door het toevoegen van warmte-energie zou een voorwerp (een beetje) zwaarder moeten worden, is dat zo?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
LeonardN
6 jaar geleden
Dat schijnt idd zo te zijn, echter is dat effect haast niet meetbaar. https://www.thenakedscientists.com/forum/index.php?topic=36565.0
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waar hebben we het over!? Een volstrekt verwaarloosbaar effect. Voorbeeld: als we 1000 kg water 10 graden opwarmen is daarvoor ongeveer 40 MJ (megajoule) nodig. Het massa-equivalent op basis van de overbekende formule E=m.c^2 zou ongeveer 0,5 microgram zijn.

Het beste antwoord

Inderdaad. Alle vormen van energie hebben een massa-equivalent volgens E=mc². Dat geldt dus ook voor bewegingsenergie, en dus ook voor de energie van bewegende en trillende moleculen en atomen. Oftewel warmte.
Omdat de lichtsnelheid c zo'n grote waarde heeft levert veel energie toch maar een klein beetje massa op. Daarom is het vrij moeilijk om met een experiment aan te tonen dat een voorwerp als het warm is meer weegt dan als het koud is. Maar het is wel mogelijk dit te meten en ook kun je een gedachte-experiment doen om te laten zien dat dit zo moet zijn.
Voor massa geldt dat het zich verzet tegen versnelling. We noemen dit trage massa. Stel nu dat je een doos hebt met een gas erin. De moleculen botsen tegen de wanden van de doos. Je duwt tegen de doos. Die verzet zich tegen versnelling vanwege de massa van de doos, maar ook vanwege de massa van het gas erin. De moleculen botsen nl. tegen de wand waar je duwt iets harder dan tegen de tegenoverliggende wand. Nu gaan we het gas warmer maken en doen het experiment nogmaals. Door de hogere snelheden van de moleculen is het verschil in druk tussen de beide wanden hoger geworden. De doos als geheel verzet zich dus in hogere mate tegen snelheidsverandering. Oftewel is trager geworden. Oftewel... heeft meer massa!
Een soortgelijke redenering is ook mogelijk voor zware massa (dwz massa die zwaartekracht uitoefent en ondervindt). Er is nog nooit een experiment bedacht of uitgevoerd dat verschil laat zien tussen trage en zware massa. Volgens de releativitetistheorie zal dat ook nooit gebeuren. Trage en zware massa zijn identiek. En alle vormen van energie hebben hun (trage of zware) massa-equivalent.
WimNobel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord, Ik was al bang dat alle uitgezonden stralingsenergie in het heelal verloren zou gaan. Blijft nog de vraag of deze equivalente massa ook zwaartekracht heeft.
WimNobel
6 jaar geleden
Jazeker, ook uitgezonden stralingsenergie heeft zijn massa-equivalent. En die blijft in het heelal en speelt een rol bij het verloop van de uitdijing. Momenteel is die rol zeer klein want de massa van de straling onderweg is verwaarloosbaar t.o.v. de overige massa's. Maar dat hoeft niet altijd zo geweest te zijn. Bij modellen over het zeer vroege heelal (we hebben het dan over een tijdschaal van 10^-35 seconde) moet rekening gehouden worden met de zwaartekracht die de fotonen op elkaar en op andere deltjes uitoefenden.