Examen Natuurkunde (Vraag 16) zie uitleg

zouden iemand eens naar vraag 16 kunnen kijken van het Natuurkunde VMBO TL examen.

http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vvhinitagymgn_m7mvh57glrndzx7_n11vga6k854m5p9/vga5le0ckkjb?topparent=vga6k854m5p9

Ik zou voor antwoord D kiezen maar dit is het echter niet kan iemand mij vertellen waarom niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

De afstand tussen de sensoren vergroten. Want als de afstand ertussen wordt vergroot, wordt het tijdsverschil ook groter. En hoe groter het tijdsverschil, hoe gemakkelijker en nauwkeuriger dat te meten is.
itsme
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Het goede antwoord, +1
Sara wil de geluidssnelheid nauwkeuriger bepalen.
Wat moet Sara dan doen?
A de afstand tussen de sensoren vergroten
B de toongenerator harder zetten
C de toongenerator tussen de sensoren zetten
D gevoeliger sensoren gebruiken

De geluidssnelheid kan nauwkeuriger worden bepaald door de afstand te vergroten tussen de meetpunten. Het geluid doet er dan langer over om van het ene punt naar het andere te komen en doordat je de afstand weet tussen de meetpunten kan je de snelheid berekenen. Als de afstand heel kort is, dan is het geluid bijna tegelijk bij het eerste meetpunt en bij het tweede.

Daarom is antwoord A goed.

De sensoren horen het geluid wel of niet. Er hoeven niet nog gevoeligere sensoren te worden gebruikt, dus D is fout en B ook.

Antwoord C is fout omdat de toongenerator voor de twee meetpunten moet zitten. Als de toon door meetpunt 1 wordt geregistreerd en na een tijd door meetpunt 2 weet je de afgelegde afstand.