Waterstof, helium, neon, stikstof, ammoniak, methaan en koolmonoxide zijn lichter dan lucht.

Toegevoegd na 41 minuten:
En aardgas, lichtgas. Ik kom op 9, geen 29.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn er nog meer, aardgas bijv. Kijk hier welke: https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_massa_van_gassen
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt! Toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!
Reddie
6 jaar geleden
@SimonV, volgens mij lijkt aardgas verdacht veel op het al door jou genoemde methaan :-)
SimonV
6 jaar geleden
Niet helemaal: aardgas uit het Groningse Slochteren bestaat voor 81,9% uit methaan, voor 3,3% uit hogere gasvormige koolwaterstoffen, en voor 14% uit stikstofgas en 0,8% kooldioxide.
WimNobel
6 jaar geleden
Tsja, zo zijn er nog tal van mengsels te noemen. Bijvoorbeeld stadsgas, dat vroeger gebruikt werd voor stadsverwarming (51% waterstof, 21% methaan, 15% stikstof, 9% koolmonoxide).