Wat is het verschil tussen een polaire stof en hydrofiele stof?

Ik weet wel dat hydrofiele stof waterbruggen kunnen vormen en dus goed oplosbaar is met water of andere hydrofiele stof.
Maar wat heeft de polariteit invloed op hoe hydrofiele een bepaalde stof is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (1)

De naam "hydrofiel" geeft aan, dat de stof "van water houdt". Eigenlijk een zelfde soort term als een "homofiel" die zich aangetrokken voelt tot homo ofwel zijn eigen geslacht.
Hydrofiele verbindingen zijn dus ook goed met water mengbaar. Voorbeelden hiervan zijn methanol, mierenzuur, azijnzuur, maar ook HCl-gas.
Hydrofiele stoffen zijn zeer sterk polair. Dat betekent eigenlijk, dat ze een sterke dipool zijn, net zoals water. Los van waterstofbruggen kunnen ook dipolen elkaar aantrekken. Waterstofbruggen versterken eventueel de onderlinge verbindingen zoals bij hydratatie.
Omdat er een grote verscheidenheid is in polaire stoffen en dus ook in verschillen in dipoolsterkte kunnen polaire stoffen toch minder goed mengen en/of oplossen in b.v. water.
Als je de carbonzuren op een rijtje zet (allemaal dipolen) zal je zien, dat mierenzuur zeer goed oplost in water, azijnzuur ook, maar propionzuur minder, boterzuur vrij slecht en dus de verdere carbonzuren met steeds langere koostofketens niet meer. Uiteindelijk is b.v. dodecaanzuur nog maar een uiterst zwakke dipool (bijna apolair) en daardoor hydrofoob ("bang van water").

Toegevoegd na 5 minuten:
Als chemicus heb ik hier geen internetbron voor nodig.