De Schotse uitvinder James Watt definieerde de paardenkracht rond 1770 als 33 000 foot-pounds per minute.
Dit is het vermogen van een trekpaard om 150 kilogram in een minuut 30 meter op te hijsen.

De paardenkracht werd ook gedefinieerd als het vermogen dat nodig is om een last van 75 kilogram stapvoets te hijsen (dat wil zeggen met een snelheid van 1 meter per seconde, oftewel 3,6 kilometer per uur).

Toegevoegd na 8 minuten:
Het lukt een gemiddeld mens 75 kilo in één seconde één meter omhoog te tillen. Dat betekent dus dat je over 1 pk beschikt.
Maar het is geen vermogen dat je continu kan leveren, het is een piek.. Op langere termijn (een paar minuten) kan een mens ongeveer 0,5 pk leveren.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pk is dus geen maat (eenheid) voor kracht, maar een maat voor de hoeveelheid arbeid die b.v. een machine in een bepaalde tijd kan leveren.
Zoveel als je wilt. De eenheid Pk geeft vermogen weer. Je kan met 1 Pk aan de aarbol trekken, wat de aardbol (heel weinig weliswaar) zal versnellen.