Wat is de definitie van een normaalkracht?

Ik las dit woord laatst in een boek, maar heb geen idee wat het nou daadwerkelijk betekend

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Normaalkracht. Als je op een stoel zit en dus gewicht(skracht) op die stoel uitoefent duwt de stoel terug tegen jouw lichaam met een kracht die precies even groot is als het gewicht maar tegengesteld gericht aan het gewicht (dus omhoog). Die kracht noemen we de normaalkracht, hij wordt gemeten in Newton. De normaalkracht is de reactiekracht op het gewicht. Vergroot je het gewicht dan wordt ook de normaalkracht groter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze definitie betreft de reactiekracht, die hier toevallig ook normaalkracht is.
"Een normaalkracht in de natuurkunde of andere wetenschappen is de kracht die loodrecht op het raakvlak met een voorwerp werkt, en wel van het raakvlak naar het voorwerp toe."
Toevallig is in het voorbeeld van de persoon op de stoel de reactiekracht ook normaalkracht.
Bronnen: