Klopt het dat de gloeilamp in Venlo (bij Pope) is Nederland is uitgevonden en niet in Eindhoven (bij Philips?

de gloeilamp komt volgens mij uit Amerika (Edison), Philips heeft de technologie daarover in Nederland geïntroduceerd, zo heet het. Maar volgens artikelen die ik lees was Pope deze firma voor.

Philips heeft volgens mij al snel Pope ingelijfd

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Amadea
6 jaar geleden
Nee, geen van beide opties, Zie https://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/27823/gloeilamp-uitgevonden
TurfGraver
6 jaar geleden
Ook niet.
N.V. Elektriciteits-Maatschappij, Systeem 'de Khotinsky'
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilamp#Productie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
We moeten hier twee dingen scheiden. Uitvinden en "voor het eerst commercieel produceren in een land". De vraag is dus al onwerkbaar. Ik stel voor dat je deze weghaalt en een logische vraag stelt als: Waar stond de eerste "Nederlandse gloeilampenfabriek"?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mrtomaat heeft wel gelijk, maar het antwoord weet ik nu wel!

Antwoorden (1)

Nee. Je moet uitvinden niet verwarren met als eerste commercieel produceren (in een land).

Wie de gloeilamp als eerste heeft uitgevonden is een interessante discussie, maar volgens mij niet de strekking van de vraag. Pope was eerder dan Philips, uiteindelijk heeft Philips, Goossens, Pope & Co opgekocht, maar zoals TurfGraver al zei er was er nog een eerder in Nederland:

-1883
De Rus Achilles de Khotinsky begon op 24 december 1883 in Rotterdam de eerste gloeilampenfabriek van Nederland; N.V. Elektriciteits-Maatschappij, Systeem 'de Khotinsky'
-1889
Pope vertrok in 1889 naar Venlo en richtte met behulp van de Venlose koopmansfamilie Goossens een van de eerste gloeilampenfabrieken van Nederland op; Goossens, Pope & Co
Vervolgens werden andere gloeilampenfabrieken in Nederland opgericht, zoals Philips te Eindhoven in 1891 en een jaar later in 1892 in Blerick (op grond van de Venlose enclave) werd Constantia Electric Works opgericht.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Goossens,_Pope_%26_Co