Enorm veel belletjes en sissend geluid als je een voorwerp van 1000 graden in water van kamertemperatuur gooit. Hoe komt dit?

Hoe komt dit? Wij hadden een messing staafje verwarmd tot 1000+ graden celcius (in een blauwe ruisende vlam) en vervolgens gooiden wij dit voorwerp in water (kamertemperatuur). Er ontstonden toen enorm veel luchtbelletjes en een sissend geluid (duurde slechts 2 à 3 sec.) Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

100 graden, dan heb je heel dicht tegen het smeltpunt aangezeten.
Maar goed. Je hebt een metalen voorwerp zeer heet gemaakt en dit gooi je in het water. Het voorwerp wil zo snel mogelijk de temperatuur van het omringende water aannemen dus gaat al het water dat het voorwerp raakt koken en dat gaat gepaard met stoom belletjes en sissen. En het maakt op zich niet uit of je het voorwerp nu in een pan met water gooit of in een zwembad.
Het gaat om het water dat direct met het hete metaal in aanraking komt.

Toegevoegd na 4 dagen:
ik bedoel 1000 graden