Nano geur in huis gekomen en alles zit er mee bedekt. Hoe gevaarlijk is dit?

Recentelijk heb ik een 2e hands stoffen meubelstuk aangeschaft. Dit bleek achteraf een extreme geur te hebben dus we hebben het direct naar de vuilstort gebracht.

Achteraf bij het aanraken van potjes, flesjes, een tafelblad etc bleef je de geur ruiken. Vervolgens zijn we op onderzoek uit gegaan in huis maar het blijkt werkelijk overal op te zitten. Alles wat een vlakke oppervlakte heeft waar stof op ligt zit de geur in. Van de kelder tot de eerste etage, tot de zolder. Overal! Ik spreek over een zeer agressieve penetrante wasmiddelachtige geur. Kwa oppervlakten heeft het zich letterlijk overal genesteld tot achter kastdeurtjes aan toe.

De voornaamste vraag is hoe gevaarlijk dit goedje kan zijn en of er iets over bekend is.

Ookal maak ik alles door en door schoon, er blijft altijd nog een klein beetje achter wat iedere keer weer zou kunnen opnevelen bij iedere beweging waardoor het weer in het lichaam terug komt.

Kunnen deze geurmoleculen ook afbreken zoals plastic in de natuur na verloop van tijd ook zal vergaan en zo ja? Hoe lang duurt zoiets? Of anders gesteld: Wanneer is het gezondheidsrisico hiervan volledig verdwenen?

Het valt me op dat de intensiteit van de geur even sterk blijft. Het is zeer gemakkelijk te testen door je vinger over een deurpost of een plint te halen en er aan te ruiken. Overal even sterk

We hebben verschillende huisdieren en jonge kinderen lopen hier ook rond. Ik maak me ernstige zorgen om deze situatie.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is onbekend welke stof dit is. Tweedehands meubel en dit meubel is al niet meer in het huis aanwezig. Alleen geur hoeft niet aangeven dat het een gevaarlijk stof is, wat te doen is het hele huis stofzuigen met een stofzuiger met een goede filter. Desnoods huur je zo stofzuiger. Het risico is dat als het gaat om zeer kleine deeltjes, dat deze deeltjes door het filter gaat en dus verder verspreid door het huis.
De andere opties is het hele huis met een natte vochtige doek af te nemen. Voordeel is dat de kleine deeltjes die in het stof zitten in de doek gaat zitten. Gebruik doeken die je weg kunt werpen en gooi deze ook weg. Het gaat om een onbekende schoonmaakmiddel, dus het zo ver ik weet is het niet giftig, dus mag het gewoon bij het restafval, maar voor zekerheid zou ik het dubbel verpakken.

Na het reinigen en tijdens het reinigen het hele huis zeer goed luchten. Gelukkig is het ideaal weer om alles tegen elkaar open te zetten.

Sommige reinigingsmiddelen zijn bedoeld alleen om industrieel gebruikt te worden en daarna dient het meubelstuk zeer goed gelucht worden. Dat is blijkbaar niet gebeurt.

Wat je ook kunt doen is vragen aan de verkoper van de tweedehands meubel wat ze gebruikt hebben als reinigingsmiddel. Dan weet je hoe gevaarlijk het is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reactie! Ik ben zeker dat dit op basis van een soort parfum achtig iets is gemaakt. Het reinigen heb ik tevens gedaan door eerst te stofzuigen (En de geur rook je inderdaad direct uit de filters komen!) vervolgens met Dasty alles gereinigd. Het meest byzondere vind ik dat de moleculen zich extreem aangetrokken voelen tot stof en dat ze zich heel snel laten opnemen met een natte doek. Helaas heb ik de doeken al in de wasmachine gehad. Ik blijf zeer angstig want mijn hele huis zit vol en deze moleculen zal ik de rest van mijn leven meedragen want ik krijg het nooit ECHT 100% overal vanaf.....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De stofzuiger heeft als een katalysator gewerkt en juist hierdoor is het nog meer overal in huis terecht gekomen. Verder heb ik inmiddels ivm werk vele hotels bezocht en bij nadere controle zit het echt overal. De test is heel simpel. Veeg je vinger over een gedeelte waar stof ligt. Wrijf je duim en je wijsvinger over elkaar totdat de stof wat opgelost is en ruik er aan. Hierbij kun je dus precies zien of het aanwezig is. Verder ben ik inmiddels verhuisd en na een extreem maandendurende schoonmaak van alle individuele spullen en na alle spullen die niet gereinigd konden worden te hebben weg gedaan kwam ik er achter dat diezelfde geur ook in het nieuwe huis aanwezig was waar dit eerst totaal niet was.
De woning waar we in zijn getrokken heeft bij oplevering een nieuwe keuken gekregen en waarschijnlijk heeft een van de medewerkers die rommel op zijn kleding gehad. Gelukkig heb ik dit redelijk goed kunnen opruimen nu ik weet dat je hier nooit mer een stofzuiger bij mag komen.