Als je druk boven het water terug kunt brengen tot 0 dan kookt water bij 0 graden. Daalt de temperatuur daar onder, dan wordt het ijs.
jc54
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
Onder nul hoeft het nog geen ijs te worden: https://www.google.nl/search?q=uitzetting+water&tbm=isch&tbs=simg:CAQSlwEJqXrhsK2ed5YaiwELEKjU2AQaBAgKCAsMCxCwjKcIGmIKYAgDEijBE4IT9h_1bE68TuBPLB8AT-ALcE6Q-0j-iPu0_1oz7uP-c35jfvP8Y2GjBTpL3CPQXz3mT8mgJRtRPsTECwRxVzBUGloUstHe6wuaLmdHWFHspz1Bfh96BZQOkgBAwLEI6u_1ggaCgoICAESBEy9yiAM&sa=X&ved=0ahUKEwjx-7jn-prVAhVGvRoKHdT-Az8Qwg4IIygA&biw=1366&bih=638#imgrc=zc4K6LS8gxTxjM:
De vraag is even wat je bedoelt met 0 atm. Daar is soms wel wat verwarring over...

In principe leven wij bij 1 atmosfeer. Dit is de druk die door onze atmosfeer op de aarde duwt.
Voor deze druk wordt vaak 1 Bar of 1000 mBar gerekend.
1 Bar is een absolute druk die dus 0 is bij helemaal geen druk.
We zeggen ook wel 1 Bar-a of 1000 mBar-a
De -a geeft aan dat het om een absolute druk gaat dus vanuit vacuüm. 0 Bar-a

Water kookt bij 1 Bar-a bij 99,6°C
Dan moet het wel zuiver water zijn want bijvoorbeeld zeewater heeft een hoger kookpunt.
Met zout verzadigd water kookt bij 1 Bar-a bij 109°C

Onze atmosfeer heeft eigenlijk een druk die iets hoger is dan 1 Bar-a

1, 01325 Bar-a of 1013, 25 mBar-a liever 101,325 kPa (kilo Pascal) Om precies te zijn.
Bij deze druk kookt zuiver water bij 100°C Dit is dus bij 1 atmosfeer (atm)

Nul atmosfeer oftewel vacuum kun je niet creëren. Theoretisch kookt water bij 1 kPa-a oftewel 10 mBar-a bij 7°C
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij nul atmosfeer (vacuum) kookt water bij 0 graden Kelvin.
Koken betekent dat de dampdruk groter of gelijk is aan de er op drukkende lucht.
Aangezien er bij 0 atmosfeer geen lucht op drukt kan water al koken bij het absulute nulpunt, 0 graden Kelvin.

Toegevoegd na 1 uur:
0 graden Kelvin is -273.15 graden Celsius.
Reddie