Waarom heeft licht een maximale snelheid?

Lichtsnelheid

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snap ik ook niet.
Als ik met de lichtsnelheid reis en ik schijn een lamp in de reis richting moet hij toch 2 keer zo snel zijn?
Of krijg je dan een supersonische knal op licht niveau?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je alle snelheden eigenlijk zo moet optellen:
Eindsnelheid = (Snelheid1 + Snelheid2)/(1 + Snelheid1*Snelheid2/Lichtsnelheid²)
http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/antwoorden/relativiteit.html

Antwoorden (4)

Licht hoeft niet sneller. Immers, voor licht zelf verstrijkt er geen tijd. Als hij zichzelf kon sturen, was ie (t.o.v. zichzelf, NIET t.o.v. een waarnemer!) letterlijk binnen no-time waar ie wezen wilde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij niet duidelijk waarom dat zou betekenen dat er een maximum moet zijn. We weten natuurlijk dat lichtsnelheid beperkt is, maar waarom zou het niet instant kunnen zijn? Waarom verstrekt er voor licht zelf geen tijd? Volgens mij gaat de tijd voor een 'snelle' waarnemer gewoon normaal. Het is juist voor de stilstaande waarnemer die de tijd ziet vertragen bij de 'snelle'.
De lichtsnelheid is de snelheid waarmee het licht en andere elektromagnetische straling zich voortplant. In vacuüm heeft de lichtsnelheid voor alle frequenties (in
SI-eenheden) de waarde:
c = 299 792 458 m/s

De lichtsnelheid in vacuüm is geen meetwaarde, maar een natuurkundige constante, waarvan de bovenstaande waarde exact gedefinieerd is. Deze wordt daarom gebruikt bij de definitie van de lengte van de standaardmeter: een meter is gedefinieerd als de afstand die het licht in 1/299 792 458 seconde aflegt.

Het getal wordt vaak afgerond naar 300 000 000 meter per seconde en in populaire literatuur naar 300 000 kilometer per seconde. In een ander medium dan het vacuüm is de lichtsnelheid lager dan deze waarde (in lucht 0,03% lager). De verhouding van c en de fasesnelheid in een medium is de brekingsindex van dat medium. De lichtsnelheid in een medium hangt in het algemeen niet alleen van de stof af, maar ook van de golflengte van het licht dat men beschouwt. In vacuüm is de lichtsnelheid voor alle golflengten gelijk.

In natuurkundige formules wordt de lichtsnelheid in vacuüm meestal weergegeven met de letter c, zoals bijvoorbeeld in E=mc². De c staat voor celeritas, Latijn voor snelheid. Deze natuurkundige constante speelt in de natuurkunde een centrale rol. De exacte bepaling van de lichtsnelheid had ver reikende consequenties voor het begrip van ruimte en tijd die nu deel uitmaken van een enkele ruimtetijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je beantwoord de vraag helemaal niet, je copy paste gewoon wikipedia. Terwijl dat ook niet eens het antwoord op de vraag geeft. Zinloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
man man man toch hoe mensen in elkaar zitten zeg pffff
alle antwoorden staan op die website zoals vermeld in bron , alle informatie dus ook de snelheid van het licht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve dan dat de snelheid van het licht helemaal niet gevraagd wordt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de vraag gewoon te snel gelezen, kan gebeuren.
Leuke vraag, ik weet niet 1,2,3 een goed antwoord te verzinnen, maar denk hier eens over na:

Licht heeft geen maximum snelheid! Snelheid is afstand / tijd. Tijd is relatief, dus waar de tijd heel langzaam gaat, gaat het licht heel snel.

Het antwoord op je vraag is denk ik nog niet bekend. Misschien als we op quantum niveau onderzoek kunnen verrichten dat we iets wijzer worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je vraag is dus eigenlijk waarom fotonen hier op aarde in een vacuum een maximum snelheid hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht heeft in onze ruimte-tijd/heelal dus wel degelijk een maximum -> natuurkundige constante. Dus niet alleen op aarde, maar in het hele heelal.
Licht is elektromagnetische straling.

De Maxwell vergelijkingen beschrijven hoe EM-straling zich voortplant door een vacuüm. Aan de hand hiervan werd ook het maximum voorspelt, dit werd later experimenteel bevestigd.

Dus waarom heeft licht een maximum snelheid?; omdat de wisselwerking tussen het elektrische veld en magnetische veld niet instantaneous (ogenblikkelijk) gebeuren.