De vernietigende werking van die stof. Niet alleen tijdens de ontploffing, maar dus ook daarna. Vooral de werking na de ontploffing boezemt angst in en dat was de voornaamste reden van de wapenwedloop die je tijdens de koude oorlog zag.

Toegevoegd na 59 seconden:
http://www.nu.nl/buitenland/4101193/zeventig-jaar-atoombom-hiroshima-nog-medische-zorg-nodig.html

Toegevoegd na 23 minuten:
Als je een beter idee van de ontploffing wil krijgen zou je dit artikel even kunnen lezen.
http://www.flabber.nl/linkdump/tekst/op-alles-antwoord-hoe-werkt-een-atoombom-15204
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat radioactieve is eigenlijk een bijwerking. De stoffen die gebruikt worden om een kernexplosie te veroorzaken (destijds nog alleen kernsplitsing) waren Uranium en Plutonium. Om de kern van een atoom kapot te krijgen, moet die heel hard geraakt worden door een deeltje, een neutron bijvoorbeeld. Kernen van atomen bestaan zelf uit deeltjes waaronder neutronen, en als een kern stukgaat, vliegen die alle kanten op. Als granaatscherven, zeg maar. Die neutronen kunnen dan een andere atoomkern stukmaken, die op zijn beurt weer neutronen laat wegschieten, enz. Een kettingreactie dus, een domino-effect of hoe je het maar wilt noemen. Om dat op gang te brengen in een atoombom (en ook in kerncentrales) gebruiken ze atomen die van zichzelf al de neiging hebben om zulke kerndeeltjes te verliezen, altijd met hoge snelheid, en die stoffen noemen we radioactief. Om een kernreactie op gang te houden, moet gemiddeld van elke kern die kapot gaat, minstens ook 1 nieuwe goed geraakt worden en stuk gaan. Anders dooft het proces uit. Net zoals elk mens of dier gemiddeld minstens 1 nakomeling moet verwekken die in staat is om zich voort te planten, anders sterft de soort uit. Om een bevolking toe te laten nemen, heb je mannen nodig die hun sperma verspreiden, en genoeg vrouwen in de buurt om per man 2 keer een baby te maken. Iets meer, omdat die baby's niet allemaal kinderen krijgen, 2,3 ofzo.

Dus net zoals dieren en planten alleen een de boel op gang houden als ze genoeg stuifmeel, sperma of sporen rondstrooien, is het bij een kernreactie nodig dat de kernen genoeg deeltjes wegschieten. En dicht genoeg bij elkaar zijn om de kans groter dan 1 te maken dat de volgende geraakt wordt. Zoveel van die radio-actieve atomen bij elkaar wil je niet in je rugzak hebben, dus ze zorgen voor net te weinig in een pakketje. Als je dan 2 van die pakketjes snel genoeg tegen elkaar knalt, gaat het splitsen viraal. Maar de bottom line is dus, dat je het alleen lukt met stoffen die al de neiging hebben om kapot te gaan DieEn zulke stoffen noemt men radioactief, wegens de straal deeltjes die eraf komt. Het is dus niet zo, dat ze het deden om het extra erg te maken. Het ging om de kracht van de explosie. Er zijn veel Amerkaanse soldaten doodgegaan die als proefkonijn moesten kijken bij een test. Ze wisten het niet eens. Maar het was ook geen reden om ermee te stoppen: hoe erger hoe beter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Het begint goed.
Maar de vergelijking van de babies, het kapotmaken van de kern (door het extra neutron wordt de kern instabiel, niet omdat het neutron de kern stuk schiet, ander mechanisme), het verliezen van kerndeeltjes (alleen bij alpha-straling, beta en gamma, de meest schadelijke(!) zijn dus iets anders). Het verhaal klopt in basis. Maar wederom (mijn mening dan) dat het weer warrig verpakt is (wel in logischer volgorde dit keer). Nog geen min van mij, maar ook geen plus, ondanks dat de basis gewoon klopt.