Wat houdt de relativiteitstheorie van Einstein eigenlijk in?

Ik weet wel een beetje over het leven van Einstein maar eigenlijk niks over zijn beroemde theorie.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Een zeer compleet artikel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Relativiteitstheorie
Ik hoop dat je het snapt.
Het vergt wel wat hersenkraken.
(En misschien enkele jaren)
fremar
6 jaar geleden
http://wibnet.nl/natuurkunde/theorieen/relativiteitstheorie/albert-einstein-en-de-relativiteitstheorie-voor-beginners
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn twee theorien, de speciale en algemene relativiteitstheorie.
De "populairste" theorie qua uitleg is m.i. de speciale. Een van de gevolgen is onder meer dat voor verschillende objecten tijd niet even snel hoeft te verlopen wanneer een object beweegt met bijna de lichtsnelheid ten opzichte van het andere object. Het heeft een flinke bezinkingstijd nodig om deze theorie te "begrijpen".

Antwoorden (1)

speciale relativiteitstheorie:
ruimte en tijd zijn relatief (hangt er dus af waar je waarneemt) maar dit heeft alleen betrekking op speciale gevallen. Namelijk als de waarnemers met een constante snelheid en in een vaste richting tenopzichte van elkaar bewegen.

Algemene relativiteitstheorie:
Gaat over de consequenties van zwaartekracht op versnelde bewegingen.