Hoe krijgt een elektron in een batterij een hoger voltage?

Accu's bestaan bijvoorbeeld uit 6 cellen in serie. Nu levert elke cel zo'n 2,1 volt om een op een totaal van zo'n 12,5 Volt te komen.

Maar als een elektron bij de eerste cel begint waardoor krijgt het bij het einde dan een hoger potentiaal? Gaat het electrons steeds sneller door de serie cellen? Zo ja hoe gaat dat in zijn werk?

Ik probeer het me weleens voor te stellen door een strapsgewijze waterval. De eerste trede is de eerste cel met een verval van zeg 1 meter, maar door zijn val naar beneden krijgt deze ook een hogere snelheid telkens een beetje hoger. Maar een batterij werkt niet met hoogtes dus is deze vergelijking een beetje steekhoudend of is de uitleg daarvan toch heel anders?

erotisi
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Door een serie van meerdere batterijen te gebruiken, kan het voltage van een elektron in een batterij worden verhoogd. Door meerdere batterijen in serie te plaatsen, wordt het totale voltage verhoogd.
Bronnen:
een maand geleden