Heb je bij inzoomen met een groothoeklens nog steeds last van dezelfde extra vervorming?

Bijv. deze camera:
http://panasonic.nl/html/nl_NL/Panasonic+producten/Lumix+Digitale+Fotocamera%27s/Traveller+Zoom/DMC-TZ10/overview/171102/index.html
Die heeft een groothoeklens. Dat zal ongetwijfeld extra vervorming (t.o.v. een normale lens) geven (vooral in de hoeken / aan de randen). Wordt diezelfde vervorming veel minder als je inzoomt, of houdt je dan nog steeds (groten)deels last van dezelfde vervorming die je ook hebt als je niet inzoomt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Neen, die verdwijnt met de mate van inzoomen, omdat de scherpstelling van de te dicht bijelkaar gelegen objecten deze vervorming veroorzaakt.
Bij het zoomen komen de voorwerpen in verhouding van de afstand tot de lens in een kleinere hoek te liggen en verdwijnt dus de vertekening .

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus de groothoek veroorzaakt de vervorming, het is dus een compromis om een scherp beeld te krijgen, door de hoek te verkleinen is dit compromis in vervorming niet meer nodig om een scherp beeld te krijgen. Dat wordt dus met het zoomen bereikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vervorming is een groothoekafwijking.
Dus dat zal wel minder worden bij inzoomen.

Nou moet ik zeggen dat ik bij de foto's met de TZ7 (die ik even geleend heb), geen vervorming gezien heb, d.w.z het is me niet opgevallen.
Ik heb het nog even nagekeken op foto's met rechte lijnen.

Nee, er was voor mij een andere reden om de TZ10 niet te kiezen. (geen zoeker, geen RAW etc)