Waarom is kalkaanslag zo moeilijk weg te halen?

Als het op een heel glas voorwerp zit, bijvoorbeeld glas. Dan is het er nog steeds niet af te spoelen met water. Hoe zit de kalkaanslag dan vast aan het glas?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer je een glas water een aantal dagen laat staan dan zit er kalkaanslag in. Dit kun je verwijderen met azijn of een anti-kalk product. Wanneer een glas veelvuldig wordt gereinigd in een vaatwasser dan praat je over glascorrosie. Dan is het glas aangetast door chemicaliën en is niet meer te reinigen. De enige mogelijkheid is dan professioneel polijsten, maar ja, dat doe je niet met een glas, vervangen is in dat geval goedkoper.

Het beste antwoord

Op microscopische schaal is glas niet helemaal vlak/glad, in de kleine holtes kan kalk zich prima hechten. Zie bron voor microscopische opname van glasoppervlak, je begrijpt daarna meteen hoe kalk zich kan afzetten op het glas, en daardoor (mechanisch)moeilijk te verwijderen is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Met die foto's begrijp ik het inderdaad meteen.