Waarom creëert een spoel onder stroom een magnetisch veld?

Ik doe een proefje met een batterij die verbonden is aan een schroevendraaier waar ik 60x geïsoleerd koperdraad omheen heb gewikkeld. Ik kan met die schroevendraaier een paperclip oppakken, omdat hij nu magnetisch is geladen.

Maar hoe komt dat?

Op internet vind ik alleen het kort door de bocht antwoord: Een stroom die door een draad loopt, wekt een magnetisch veld op. En: De stroom die door de gewikkelde koperdraad gaat, veroorzaakt een magnetisch veld om de spijker.

Is er een uitgebreider antwoord in omloop voor de vraag:
Waarom creëert een spoel onder stroom een magnetisch veld?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De uiteindelijke oorzaak is inderdaad wel wat lastig te verklaren.
Maar in de natuurkunde veroorzaken bewegende ladingen een magnetisch veld. Omdat nu een stroom inhoudt dat de elektronen van de (koper)draad daar doorheen gaan wekken de ladingen van deze elektronen een magnetisch veld op dat loodrecht staat op de richting van de stroom.

Indien de elektrisch ladingen niet alleen bewegen maar ook nog versnellen (door bijv. op en neer te gaan) krijg je ook elektromagnetisch golven (waaronder eventueel ook licht).

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Linker-_en_rechterhandregels#De_regel_van_de_rechterhandgreep

Toegevoegd na 11 minuten:
Een diepgaandere uitleg waarom een lading die beweegt (zoals stroom) een magnetisch veld opwekt komt door de elektische lading te combineren met de speciale relativiteitstheorie.

Het is voor mij nog even in ontwikkeling hoe dat precies werkt, maar je kunt hier de uitleg ervan vinden: http://physics.stackexchange.com/questions/65335/how-do-moving-charges-produce-magnetic-fields
erotisi
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die vraag is niet te beantwoorden.
Dat is namelijk een basaal natuurverschijnsel zonder een achterliggende reden. Een soort van axioma, dus
Meer basale verchijnselen:
Elektron en proton hehebben een elektrische lading. We weten niet wat dat is. Het is gewoon zó en niet anders.
Twee massa's trekken elkaar aan. (Hoewel Einstein daar een ander, en goed, idee over heeft.
Licht is een elekromagnetische golf die zich in vacuum met een constante snelheid voortplant.
Etc.
Reddie
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Dikke plus voor het antwoord. Helemaal mee eens.