Is zowel het stollen van kaarsvet, als het aansteken van een kaars een exotherm proces?

Toegevoegd na 2 uur:
Volgens mij is het namelijk beide een exotherm proces(, geen exotherme reactie, want het stollen van het kaarsvet is idd een faseovergang en dus geen (chemische) reactie). Ik dacht dat het bij de faseovergangen zo was dat: Als de moleculen verder uit elkaar gaan het endotherm is (energie nodig om dit te doen), en dat het dichter naar elkaar brengen van moleculen een exotherm proces geeft. Dit zou alleen gek zijn als dan zowel het stollen als het branden van de kaars exotherm is, toch??? Helpz xD

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij is het namelijk beide een exotherm proces(, geen exotherme reactie, want het stollen van het kaarsvet is idd een faseovergang en dus geen (chemische) reactie). Is dacht dat het bij de faseovergangen zo was dat: Als de moleculen verder uit elkaar gaan het endotherm is (energie nodig om dit te doen), en dat het dichter naar elkaar brengen van moleculen een exotherm proces geeft. Dit zou alleen gek zijn als dan zowel het stollen als het branden van de kaars exotherm is, toch??? Helpz xD

Het beste antwoord

Het stollen van kaarsvet is een fysisch proces waarbij warmte vrijkomt. Het kaarsvet koelt namelijk af. Dus een exotherm proces (er wordt warmte aan de omgeving afgegeven).

Het branden van kaarsvet is een exotherme verbrandingsreactie. Alleen is er een activeringsenergie nodig om de reactie op gang te helpen. Maar daarna blijft het branden totdat iets het ophoudt (geen brandstof meer, geen zuurstof meer, warmte te laag. Dus eigenlijk gewoon de branddriehoek zoals bij elke fik).
Het branden van een kaars is dus vergelijkbaar met elk ander vuur. Alleen is het veel gecontroleerder.
Thecis
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stollen niet denk ik . Dat is een faseovergang en geen chemische reactie hoewel er inderdaad wel warmte bij vrij komt. Er worden hier geen verbindingen omgezet in andere verbindingen zoals bij een exotherm proces bijv. bij het aansteken van een kaars.
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij is het namelijk beide een exotherm proces(, geen exotherme reactie, want het stollen van het kaarsvet is idd een faseovergang en dus geen (chemische) reactie). Is dacht dat het bij de faseovergangen zo was dat: Als de moleculen verder uit elkaar gaan het endotherm is (energie nodig om dit te doen), en dat het dichter naar elkaar brengen van moleculen een exotherm proces geeft. Dit zou alleen gek zijn als dan zowel het stollen als het branden van de kaars exotherm is, toch??? Helpz xD
erotisi
7 jaar geleden
Ja inderdaad, de term is niet beperkt tot chemische reacties, ook fysische processen kunnen exotherm zijn. Kristallisatie, zoals de vorming van ijs, is exotherm omdat er warmte bij vrijkomt. Maar op zich hoeft het nog geen probleem te zijn dat ze beide exotherm zijn. Immers bij verbranding wordt zuurstof verbruikt bij het gas geworden vet. Maar het laten smelten van kaarsvet kost natuurlijk wel energie en daar staat dan het exotherme van de stolling tegenover.