Wat is het principe van magnetisme?

ik zat op internet te kijken wat het is maar ik vond alleen dat de kracht van Lorentz pas in werking wordt gesteld al er een stroomdraad en een magneet met elkaar reageren. Ik vond op internet een artikel die zegt dat op de foto die jullie zien, de spoel eerst naar beneden wordt getrokken en op een gegeven moment op een vaste positie stil blijft hangen aan de krachtmeter en voor dat dat gebeurt staat de bovenste gedeelte van de spoel boven de homogene magneet die zo is gekozen dat het magnetische veld alleen aanwezig is tussen de noord- en zuidpool. de krachtmeter geeft al ,bij 0 ampère stroom, 1,0 Newton aan door de massa van de spoel en naarmate de stroom toeneemt (want de stroom is instelbaar) blijft de spoel hangen bij 0.5 A en een toename van 3 Newton door de aantrekkingskracht van de magneet. Na 0.5 A staat het alsnog op dezelfde positie dus F lorentz = F zwaartekracht - F veer . Maar wat ik niet snap is waarom de spoel naar beneden wordt getrokken want zoals je kan zien gaat de stroom van rood naar zwart en de stroomrichting bij de onderste gedeelte gaat van rechts naar links van de rechthoekige spoel en als je rechterhandregel gebruikt zie je dat F lorentz naar boven is gericht dus hoe kan het dan aangetrokken worden door de magneet er is toch een kracht die het juist afstoot de F lorentz of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet je niet gewoon champagne drinken?
Thecis
7 jaar geleden
@RoqueTrader
Hou eens op met oordelen. Zelf zat je ook midden in de nacht hier...
erotisi
7 jaar geleden
MIj lijkt de Lorentskracht niet naar boven gericht in de onderste gedeelte b maar juist naar N toe zodat hij wordt afstoten aan de noordpool van de magneet.
Immers je duim wijst in de richting van I, je wijsvinger in de richting van B en je middelvinger in de richting van F.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hahaha jouw reactie is wel priceless hier RoqueTrader en ja ik heb het gevierd maar mijn nieuwsgierigheid naar de natuurkunde en het onderdeel magnetisme lijkt me leuk en op deze vraag kwam ik even niet uit dus ik dacht dat ik het hier kon vragen en ik was al klaar met vieren toen ik deze vraag stelde nu je vraag beantwoordt? Nog iets, dank je Thecis voor je reactie want dat is precies wat ik dacht toen ik zijn commentaar zag :). En erotisi dank je wel voor je feedback.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis: "Hou eens op met oordelen. Zelf zat je ook midden in de nacht hier…"
Beetje tongue in cheek hè? Kreeg een mailtje van GV. Maar ik zat hier niet de Lorenz krachten te overpeinzen...
Thecis
7 jaar geleden
@roguetrader
1. Je gaf een oordeel, iemand moest maar aan de champagne zitten
2. Ik oordeel niet, ik maak een observatie. Je was toch zelf ook online?
3. Alleen typen is gebrekkig. Met een ;-) had je het duidelijk gemaakt vooraf. Nu komt het over alsof je jezelf aan het indekken bent dat het tongue in cheek was.
4. Je kreeg een mailtje van GV. Dus?
5. Je was niet de Lorentzkracht aan het overpeinzen. Jammer. Dat was namelijk precies waar de vraag over ging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis: Ontzettende zure gast die je bent.... Die opsomming zegt eigenlijk alles, je neemt het allemaal iets te serieus.
Thecis
7 jaar geleden
@Roguetrader.
Wederom, hou eens op met oordelen. Heb je het door dat je het weer doet? En of ik in jou ogen een zure gast ben, maakt mij niet zo veel uit. Het is jammer dat je dat vindt. Maar ieder heeft recht op een mening.
En of ik dingen te serieus neem, is wel een punt ja. Ik zal in het vervolg jouw reacties en antwoorden met een flinke dosis humor bekijken voortaan. Maar laat het even weten dan als je een reactie/antwoord wel serieus bedoelt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er niet uit haal (maar gelukkig de vraagsteller zelf ook niet. Dus daarom ga ik er dan maar van uit dat het niet aan mij ligt, dat kan je je vast wel voorstellen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ok mensen laten we het hierbij houden anders gaat het te ver en het leven is te kort voor onnodige ruzies. En ik heb nog steeds niet een antwoord op mijn vraag dus kan iemand van jullie misschien een antwoord geven? Alvast bedankt

Antwoorden (1)

Zover ik het weet, is het vooralsnog een mysterie. Magnetisme wordt uitgelegd door de Wetten van Maxwell, vier wetten die de link leggen tussen elektrische velden en magnetische velden. Deze wetten komen voort uit zowel empirische waarnemingen (experimenten) en uit redenaties en afleidingen. Er zijn drie relevante wetten: 1. Een veranderend magneetveld creëert een ronddraaiende stroom; 2. Een ronddraaiende stroom genereert op zijn beurt weer een magneetveld; 3. Er bestaan geen magnetische monopolen (er bestaan dus geen magnetische 'ladingen'; je kan noord- en zuidpool niet scheiden).

Dit klinkt natuurlijk allemaal niet zo geruststellend. Elektriciteit kunnen we mooi uitleggen, tot kwantumschaal toe. Lading is goed gedefinieerd en daar kunnen we (klaarblijkelijk) een goede voorstelling van maken. Magnetisme zit een stuk ingewikkelder in elkaar, dat kunnen we alleen maar uitleggen door ronddraaiende ladingen. De exacte mechanica achter permanente magneten (ferromagneten) en magnetische materialen (paramagnetisme) draaien allemaal om het gegeven dat atomen zelf bestaan uit elektronen die draaien om een kern en waarbij er dus lading beweegt (dit wordt allemaal - wederom - veel ingewikkelder in de kwantummechanica). De atomen worden zelf zo ook weer mini-magneetjes, die elkaar normaliter opheffen, totdat een ander magneetveld ze 'rechttrekt'. Voor ferromagneten moet je helaas wel wat statistische fysica hebben gehad, vrees ik.