Als in zuiver water alle watermoleculen zouden zijn gesplitst in H+ en OH wat is dan de pH?

Natuurlijk kan dat eigenlijk niet onder normale omstandigheden omdat water een pH heeft van 7. Maar stel je krijgt dat toch voor elkaar hoeveel bedraagt dan de pH?

Toegevoegd na 16 minuten:
H+ mag ook zijn H3O+ met dus een OH-

erotisi
7 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zoals ik al zei in de reacties, lukt het niet om een pH toe te kennen als je AL het water omzet in H+. Omdat er dan geen water meer is en de pH is gedefineerd als de -log[H+] in water.
Maar dat is een flauw antwoord. Wat gebeurt en wanneer zo het theoretisch zou doen. Dit kan je maximaal tot de helft doen.

2H2O --> H3O+ + OH-
H+ bestaat niet (is gewoon een proton). Er wordt H3O+ gevormd. Deze kan theoretisch de OH- stabiliseren. Maar in basis, voor elke splitsing moet je nog een H2O hebben. Dus van een liter kan je maximaal 0.5 liter omzetten in H3O+ en OH-. In werkelijkheid lukt dit niet, maar for the sake of argument.

1 liter water = 55.49 mol water. Je kan dus 27.75 mol H3O+ maken. Concentratie is dus 27.75 mol H3O+ in 0.5L dus wel weer 55.49 mol/L

pH = -log [55.49]
= -1.7

Wat gebeurd er als je verder gaat (dus je laat het praktische van dat er water nodig is even varen), dan schiet je concentratie omhoog. (want de hoeveelheid H3O+ gaat omhoog terwijl je water hoeveelheid naar beneden gaat).
De pH schiet dan naar beneden en gaat theoretisch naar - oneindig / - heel veel toe.
Stel dat je 990 mL omzet = 54.94 mol H+ in 10 mL water = 5494 mol/L H+ ==> pH = -3.74

Moet eerlijk zeggen dat ik verwacht had dat het sneller zou gaan. Maar volgens mij klopt de berekening wel (is natuurlijk een logschaal, dus een stijging / daling van 1 is een 10x in concentratie).

Overigens, zou het netter zijn om hier Hammett Acidity Function te gebruiken omdat je dan geen water meer nodig hebt. https://en.wikipedia.org/wiki/Hammett_acidity_function. Maar om die uit te rekenen heb je even wat meer informatie nodig.
Maar je spreekt dan niet meer over pH, maar over hoeveel sterker (of zwakker) is de oplossing ivm zuiver zwavelzuur (de sterkste die we nu kennen is 10^16 sterker dan zwavelzuur en kan hydrocarbons (zoals was, huid en andere organische stoffen) met gemak protoneren.
Thecis