Hoe werkt een diafragma precies scherpstellend?

Bij een kleiner diafragma wordt de hoeveelheid doorgelaten licht kleiner en neemt de scherptediepte toe. Wanneer de diafragmaopening wordt verkleind, zal de lichtkegel veel 'spitser' binnenvallen. De cirkels (verstrooiingscirkels) worden dan ook kleiner en dus scherper afgebakend.

Maar stel ik heb een lens en daar achter zit dus een diafragma. Normaal zou de lens een scherpe afbeelding geven, maar met het diafragma nog scherper. Maar hoe kan door het spitser binnen vallen het beeld scherper worden?

erotisi
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Om te beginnen, een diafragma werkt niet scherpstellend.

Een speldenprik camera (met een oneindig klein gaatje) geeft op alle afstanden een scherp beeld. Dat is inherent aan de rechtlijnigheid van lichtstralen.
Een lens geeft slechts een scherp beeld van iets dat precies op de juiste afstand staat. (Kijk naar lens constructies op het internet).
Met een diafragma zit je daar ergens tussenin, afhankelijk van de diafragma opening.
Reddie