waarom drijf je wel in de dode zee maar niet in de noordzee ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Veel hogere zoutconcentratie in het water van de dode zee (dit komt omdat er veel water uit verdampt en het zout achterblijft). http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-aarde/waarom-zink-je-de-zwarte-zee-en-blijf-je-drijven-de-dode-zee (Hiervoor mag je natuurlijk ipv 'zwarte zee' 'noordzee' lezen).

Antwoorden (3)

doordat er meer zout in zit.

Toegevoegd na 9 minuten:
Trouwens, in de Noordzee blijf je ook drijven maar minder goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je blijft in de Dode Zee drijven, omdat het zoutgehalte daar ontzettend hoog is. Het water in de Dode Zee is veel zouter dan het zoete water waaruit een mensenlichaam voor het overgrote deel bestaat. Bovendien is zout water zwaarder dan zoet water en daarom kun je als mens blijven drijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit de Dode Zee verdampt het water zo snel dat er wel water in stroomt, maar niet meer er uit. Het water verdampt en laat zout achter.

Inmiddels is er zoveel water verdampt dat het water in de Dode Zee véél zouter is dan dat van de Noordzee.

Dit heeft het gevolg dat het water (met daarin het zout opgelost) een hogere soortelijke massa heeft dan dat van de Noordzee. Een liter van dat spul is dus zwaarder dan een liter uit de Noordzee.

Niet alleen is de soortelijke massa hoger dan dat van de Noordzee, het is zelfs hoger dan de soortelijke massa van een normaal menselijk lichaam. Daarom blijf je drijven in de Dode Zee.

De Noordzee is minder zout, heeft daardoor een lagere soortelijke massa. Je blijft daarom niet (feitelijk: minder makkelijk) drijven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Dikke +
De enige die refereert naar de dichtheid van het water in de Dode Zee, en dat is DE reden waarom je daar blijft drijven.