Hoe kan men de concentratie berekenen van een stof met gebruik van Binas?

Allicht een stomme vraag maar ik zou het graag beantwoord willen hebben willen hebben aangezien ik sinds kort mijn scheikunde aan het bijspijkeren ben.

Oké hier komt hij; In tabel 37G van Binas HAVO/VWO staat de formule van concentratie berekenen als volgt weergegeven: c=nV-1.
Waarbij 'n' de hoeveelheid stof in mol is en 'V' uiteraard het volume.

Nu heb ik een flinke tijd geleden (op school) geleerd dat twee symbolen in een formule (in dit geval 'n' en 'V') altijd keer elkaar moeten. Maar dit klopt kennelijk niet; aangezien de concentratieberekening c=n/v is.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Wat met die formule bedoeld wordt is het volgende:
c is de concentratie
n is het aantal mol van de opgeloste stof
V-1 betekent Volume tot de macht -1, wat betekent dat je het delen moet door het aantal mol

Concentratie is het aantal mol per liter
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe komt u op het feit dat tot de macht -1 gelijk staat aan n/V?
In mijn geheugen zou dat het volume in het negatieve moeten betekenen, of beredeneer ik dit verkeerd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de wiskunde is de negatieve macht een teken dat de gebruikte coëfficiënt in de noemer hoort. Het is typografisch beter omdat als je het onder elkaar zet het meer papier kost.
Maar een voorbeeld voor je: V/V (V gedeeld door V) is 1, ja toch
V.V-1 (-1 betekent tot de macht i1) is ook 1, want de eerste V heeft de macht1 (als er niets bij staat heeft het de macht 1) en in de wiskunde moet je bij vermenigvuldigen de machten bij elkaar optellen. Dit betekent dat er dan 1+(-1)=0 uitkomt en V tot de macht 0 is volgens de wiskunde 1. Ik hoop dat je het kan vlgen, maar kijk anders maar op wikipedia zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Machtsverheffen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk, erg fijn. Bedank!