Hoe bepaal ik het aantal m3 gas bij een bepaalde temperatuur?

1 kg O2 is 0,7 m3 => 1 / 32 x 22,4 = 0,7

maar dit is bij 20 graden. Hoeveel m3 is het bij bijv. 28 graden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Dat kan je met de algemene gaswet bepalen Deze zegt: pV= NRT waarbij p de druk is, V het volume, n het aantal mol gas, R de gasconstante en T de temperatuur. Er even vanuit gaande dat de druk gelijk blijft kan je dit schrijven als V/T = constant, waarmee de berekening eenvoudig wordt. Immers gaat de temperatuur van 293K naar 301 graden kelvin, ofwel de temperatuur wordt met een factor 301/293 groter. Hetzelfde geldt dan voor het volume (bij gelijke druk). Dus wordt dat 301/293 * 0.70 = (ongeveer) 0.72 m^3 .

Antwoorden (1)

Volgens de wet van Gay-Lussac is het volume evenredig met de temperatuur. Wel moet je dan een constante druk veronderstellen en de temperatuur uitdrukken in een absolute schaal (Kelvin).
20°C = 293 K en 28°C = 301 K. Het volume wordt dan 301/293 * 0,700 = 0,719 m³.

N.B. Als je ook de druk wil variëren kun je de algemene gaswet gebruiken: pV=nRT.
WimNobel